Omni Fuel vs XGK EX vs Nova

Johan R:
Jo, jag har också kört bensinköket i absiden, men risken finns att det flammar när man t ex tar bort kastrullen, eller att man spiller bränsle vid förvärmningen. Även om risken inte är så stor så är konsekvenserna rätt ödesdigra. Risken är mindre än minimal med toppmonterade gaskök.

Omni med pump väger 464g, Nova 428, rätt liten skillnad va? Eller menar du det pytte-pyttelilla ventilmunstycket som man måste släpa på för att köra gas i Omnifuel?

Och som gaskök menade jag de billiga, toppmonterade modellerna. Kör själv MSR PocketRocket, men det finns flera goda alternativ.
 
Strykarräven; sa:
Johan R:
Jo, jag har också kört bensinköket i absiden, men risken finns att det flammar när man t ex tar bort kastrullen, eller att man spiller bränsle vid förvärmningen. Även om risken inte är så stor så är konsekvenserna rätt ödesdigra. Risken är mindre än minimal med toppmonterade gaskök.

Omni med pump väger 464g, Nova 428, rätt liten skillnad va? Eller menar du det pytte-pyttelilla ventilmunstycket som man måste släpa på för att köra gas i Omnifuel?

Och som gaskök menade jag de billiga, toppmonterade modellerna. Kör själv MSR PocketRocket, men det finns flera goda alternativ.

Omni med pump och multiverktyg (gamla alu-pumpen som jag hade) väger ca 540 gr, så det är drygt ett hekto mer än Novan. Nya Omni verkar ju lättare men de tycke inte inkludera multiverktyget i vikten som är ca 40 gr om jag inte minns fel = ungefär 500 gr totalt alltså.

Inte mycket att snacka om det håller jag med om, men eftersom jag inte behöver gasfunktionen så spar jag in en del vikt.

Dessutom slipper jag byta munstycke också ;). Vad jag menade var den "klump" som sitter längst ut på slangen alltså anlsutningen till LP-kopplingen på gasflaskan och inte munstycket i brännaren.

Fast det där med att köket flammar upp när man lyfter på kastrullen har jag aldrig upplevt (15 år med KAP, Explorer, XGK, Hiker, Nova och Omnifuel). Det enda kök som spontant har flammat upp under gång för mig är MFS när man körde det på fotogen, och det beror nog på att den brännaren håller för låg temperatur med fotogen så det blir en ofullständig förbränning. Fast det har ju ändrats med besked i Omnifuel, som fungerar mkt bra med fotogen och lacknafta m m.

Nåja, risker finns det naturligtvis så fort man använder ett kök i absiden och känner man sig inte säker på hur köket fungerar så ska man aldrig dra igång det "inomhus". Där är ju gasköken så "idiotsäkra" att man t o m kan använda dem inuti innertältet.

Mvh,

//J
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

avslutad210712

Gäst
Vid sista vandringen körde jag mitt Omnifuel både på heptan och gasol. Konstigt kan kanske tyckas men saken var att jag var osäker på om heptanet skulle räcka tills jag fyllde på min rygga i Ritsem så jag köpte en gasoltub i Sälka på vägen. Kom dock på att med gasol kunde jag laga mat i absiden med yttertältet nerfällt vilket jag knappast skulle fundera på om jag körde det på flytande bränsle.

Kör man bara sitt kök vår-sommar-höst skulle jag utan tvekan satsa på ett rent gasolkök men eftersom jag även använder mitt kök vintertid föredrar jag att köra på flytande bränsle året om för att förhoppningsvis upptäcka eventuella problem på sommaren då ett trilskande kök är mindre allvarligt än på vintern.
 
Det blev ett Nova inhandlat på Rei i USA, gick på 130USD.

Använde det under 4 dagar och det fungerade felfritt, lät lite och med jänkarnas Coleman fuel (svensk motsvarighet? någon form av sprit?) funkade det riktigt bra, skönt var det också att Coleman fuel inte sotade något.

Största nackdelen var att vi blev tvungna att posta hem hela köket. Vi ringde och frågade NWA dagarna innan vi skulle åka, dom sa att om köket inte var använt var det OK men vi kände att vi inte ville chansa och stå med skägget i brevlådan på flygplatsen sedan :)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips