Omkrets Ritchey Tom Slick

Jag ska till att knappa in hjulomkretsen i cykeldatorn för mina nya Ritchey Tom Slick 1.0, men har inget att mäta omkretsen med och när jag tittar i olika tabeller jag hittat så skiljer det ju ganska så mycket på värdena.

Undrar nu därför om det är någon som har mätt upp ovanstående däck eller vart man kan hitta ett tillförlitligt värde??

/Ola

Gör en markering på däcket och en på underlaget, rulla sen hjulet exakt ett varv och mät upp avståndet...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Eller ännu bättre: Rulla 10 varv och ta medelvärdet.

Ett annat alternativ är att hitta en löparbana (400 m), anta en omkrets som du knappar in, cykla runt banan 2,5 varv (30 cm från innersta kanten är 400 m). Kolla avvikelsen från 1 km efter 2,5 varv och räkna lite alt. chansa på ett nytt värde och testa 2,5 varv till. Tills du är nöjd.

Du bör sitta på cykeln när du mäter.

/Håkan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips