Olika devices, samma batterityp

Tjena
Med tanke på att jag har en annan tråd gällande telefoners, powerbanks batteritider mm slog mig en annan tanke..
Någon fler än jag som använder samma typ av batterier till olika andra prylar, så man kan byta emellan ifall det krisar.
Jag har fastnat på AA batterier i mina prylar, så idag har dessa av mina uteprylar AA batterier:

GPS
Pannlampan
Ficklampan
Liten radio
(hade även en kamera som kunde ta AA, men den är såld nu)
//L-O

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har fastnat på AA batterier i mina prylar, så idag har dessa av mina uteprylar AA batterier:

Detta är bara den yttre formen på batteriet.
Fördelen med AA-formatet är att du förutom alkaliska batterier kan använda Energizer Ultimate Lithium samt olika laddningsbara. Tex Eneloop eller andra Ni-Mh batterier. Detta under förutsättning att dina förbrukare klarar dessa kemier.

Själv undviker jag de alkaliska eftersom dom läcker.

/John

Detta är bara den yttre formen på batteriet.
Fördelen med AA-formatet är att du förutom alkaliska batterier kan använda Energizer Ultimate Lithium samt olika laddningsbara. Tex Eneloop eller andra Ni-Mh batterier. Detta under förutsättning att dina förbrukare klarar dessa kemier.

Själv undviker jag de alkaliska eftersom dom läcker.

/John

Jag skulle nog vilja säga att det inte bara är alkaliska batterier som kan läcka, jag har haft läckage även från laddningsbara, minns inte vilken kemi det var i dem men kan ha varit äldre NiMh.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips