Offpist

Jag har funderat på att åka till fjällen och åka lite riktig offpist utanför liftsystem och leder. Då jag inte har så stor budget måste jag hålla mig innom Sverige. Jag har funderat lite på Jämtlandsfjällen då dom ligger nära till.

Jag åker först och främst snowboard och har åkt länge så jag har inga problem med åkningen. Men jag är nybörjare på att åka lite extremare offpist och skulle vilja ha lite tips på bra åk och när på året det är som bäst. Samt vad man bör tänka på och vilken utrustning som är "måste" så som t.ex. lavinsändare m.m.

/Johan

Kittelfjäll så klart!

Mitt bästa tips är Kittelfjäll!

Där finns två liftar som tar dig till 42 pister varav 2-3 är pistade. I pisterna så är inte lavinutrustning livsnödvändig (Dock är det aldrig fel att ha med!). Under nyårshelgen snöade den en hel del vilket ha medfört att lavinrisken är relativt stor för tillfället. Kolla gärna på SLAO:s hemsida för utrustning och vad du ska tänka på (www.slao.se), men kom ihåg att utrustningen hjälper dig inte från att hamna i en lavin...

Kittelfjälls hemsida: http://www.kittelfjall.com

Lycka till!

/Gustav

vm00johz; sa:
Jag har funderat på att åka till fjällen och åka lite riktig offpist utanför liftsystem och leder. Då jag inte har så stor budget måste jag hålla mig innom Sverige. Jag har funderat lite på Jämtlandsfjällen då dom ligger nära till.

Jag åker först och främst snowboard och har åkt länge så jag har inga problem med åkningen. Men jag är nybörjare på att åka lite extremare offpist och skulle vilja ha lite tips på bra åk och när på året det är som bäst. Samt vad man bör tänka på och vilken utrustning som är "måste" så som t.ex. lavinsändare m.m.

/Johan

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips