Översocial älg

Hur hanterar man en älg som är översocial? Det är en älgtjur som inte är rädd för människor. Den håller sig nära husen, flyttar sig inte när folk kommer, låter sig inte skrämmas av att man gör ljud, till exempel slår ihop grytlock. Ibland kommer den emot folk, inte aggressivt utan snarare sällskapligt, men folk blir rädda, några vågar knappt gå ut. Vad gör man?

Man klappar den , ger den äpplen och tar med den hem...

Eller låter den vara och ser om den tröttnar...

Tar kontakt med aktivjägare så kommer de och löser era problem.
Tro det är paragraf 28 eller nåt.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tar kontakt med aktivjägare så kommer de och löser era problem.
Tro det är paragraf 28 eller nåt.
Njaaa... §28 handlar om att man får freda tamdjur mot angrepp. En jägare får inte bara traska in i ett bostadsområde och skjuta en älg oavsett om den är närgången.

Hur som, kontakta polisen och länsstyrelsen om saken. Det är länsstyrelsens jobb att besluta om skyddsjakt om jag inte missminner mig, och det är sannolikt bra om det finns en polisanmälan om saken så ni får svart på vitt att det anmälts som ett problem.

Senast ändrad:
Du ringer naturligtvis polisen och media, påpeka att barn och husdjur svävar i livsfara. Barn måste vistas inomhus hela sommarlovet etc.

Sedan begär du skyddsjakt av länsstyrelsen.

Jag har en likadan traskande här sen flera år, ett mysigt inslag i vardagen när han kommer och hälsar på. Honom handmatar jag med morötter och kelar lite med. Snäll, timid och supertrevlig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips