Översocial älg

Hur hanterar man en älg som är översocial? Det är en älgtjur som inte är rädd för människor. Den håller sig nära husen, flyttar sig inte när folk kommer, låter sig inte skrämmas av att man gör ljud, till exempel slår ihop grytlock. Ibland kommer den emot folk, inte aggressivt utan snarare sällskapligt, men folk blir rädda, några vågar knappt gå ut. Vad gör man?
 
Man klappar den , ger den äpplen och tar med den hem...

Eller låter den vara och ser om den tröttnar...

Tar kontakt med aktivjägare så kommer de och löser era problem.
Tro det är paragraf 28 eller nåt.
 
Tar kontakt med aktivjägare så kommer de och löser era problem.
Tro det är paragraf 28 eller nåt.
Njaaa... §28 handlar om att man får freda tamdjur mot angrepp. En jägare får inte bara traska in i ett bostadsområde och skjuta en älg oavsett om den är närgången.

Hur som, kontakta polisen och länsstyrelsen om saken. Det är länsstyrelsens jobb att besluta om skyddsjakt om jag inte missminner mig, och det är sannolikt bra om det finns en polisanmälan om saken så ni får svart på vitt att det anmälts som ett problem.
 
Senast ändrad:
Du ringer naturligtvis polisen och media, påpeka att barn och husdjur svävar i livsfara. Barn måste vistas inomhus hela sommarlovet etc.

Sedan begär du skyddsjakt av länsstyrelsen.
 
Jag har en likadan traskande här sen flera år, ett mysigt inslag i vardagen när han kommer och hälsar på. Honom handmatar jag med morötter och kelar lite med. Snäll, timid och supertrevlig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.