Älg, var?

Hallå!

Är intresserad av att få syn på vilda djur inte allt för långt ifrån Stockholm. Jag vet att det under sommarmånaderna, framförallt under sena kvälla och tidiga mornar ska vara förhållandevis lätt att få syn på älg och råddjur. Men är det någon som vet mer precis vart dessa ställen finns? Har fått höra att det ska finnas några rapsfält kring Strängnäs där det ska vara förhållandevis lätt, även Botkyrka och Nykvarn. Någon som har tips på fler platser?

Med vänlig hälsning/
Nils
 
Tullgarn i södra Sörmland. Och ängar/åkrar mellan Järna och Hölö.

Min tyske morbror har suttit på älgspan vid en åker utanför Hölö en natt. Resultat? Minst 12 olika älgar...
 
Hela Sörmland kryllar av vilt. Det går helt enkelt intge att missa :).

Det går en väg (223) mellan Nyköping, Gnesta/Björnlunda. En bit norr om Nyköping passerar man ett samhälle som heter Aspa. Åker man norrut kan man ta en rundtur väster ut mot ett gods som heter Edeby. Vägen passerar både skog och fält. Det blir en sträcka på tre mil ca och man kommer ut i Aspa igen. Här har jag sett väldigt mkt vilt av olika slag. Likaså om du åker ngt längre ut på samma väg o svänger av höger mot Öster Malma.

Om det är för långt att åka så är jag övertygad om att du hittar mkt vilt betydligt närmare Stockholm. Det är bara att ge sig ut.

Mattias
 
Tack för tipsen, är det fler som kommer på bra ställen så e det bara att skriva ner. Tycker själv att det är roligt att man bor i en förhållandevis stor stad men som ändå tätt inpå har ett minst sagt levande djurliv.
 
Åva

Ett bra ställe att se älg nära Stockholm är vägen mot Åva. Kör mot Dalarö och sväng sedan in mot Åva och Högstabanan. Vi hade båten vid Åva en sommar och såg nästan varje gång vi åkte till eller ifrån den älg invid vägen.
Ibland skojade vi om att vi skulle ha varit förmögna om vi hade dragit dit ett par busslaster med välbetalande tyskar!

//Maria
 
Bornsjörundan är fint för älgsafari. Förutom älg så ser man ofta vildsvin, rådjur och mycket fågel.
Just nu så är det kanske inte så lätt att få syn på viltet men lite längre fram i vår så blir det mer rörelse i naturen. Stanna gärna till vid Skårbydammen, som är återskapad våtmark, och titta på fågel.
Kör E4.n söderut mot Södertälje, sväng av vid Salemavfarten och kör sen runt Bornsjön via hemvärnets stridsskola i Vällinge, Sturehovs slott och Salems kyrka.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.