Övernattningar vid Sognefjorden

På fredag åker jag till Sognefjorden och de övernattningsplatser som är bestämda är Aurland, Flåm, Vettisfossen.

Problemet är att jag trots flera förfrågningar hos olika turistinformatörer i området inte fått något bra svar för övernattningar. Jag vill tälta, ostört och gärna nära fjord och fritt från bebyggelse. Jag är med andra ord beredd på att gå en bit från parkeringsplats för att uppnå detta.

Turistinformatörerna "anbefaler" mig att tälta på campingplatser men detta tycker inte jag låter så roligt med tanke på att jag har hund med mig plus att jag vill ha lite mer av en naturupplevelse...

Är det någon som varit i området skulle jag bli mycket glad om jag kunde få något tips. Jag begär inte exakta positioner där jag ska slå upp tältet men lite allmäna råd...

Tack på förhand...
Filip

Flåm

Nu var det ett tag sen jag var i Flåm (hur vackert som helst:). Jag var sniken student och hade inte råd med campingavgifter.

När jag var där 1991 så var det knepigt att hitta en tätplats (brant, tät skog eller åker/gräsmatta) men jag tältade uppe vid en gammal kraftverksstation ca 1,5 km från fjorden upp längs vägen!

Lycka till!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Högre höjder

Jag vandrade på höglandet precis ovanför Sognefjorden för några år sedan. Sluttningarna ner mot fjorden är ofta riktigt branta och ej tältvänliga. Väl uppe på höglandet ovanför fjorden är det gott om tältplatser och en vidunderlig utsikt. Så om ni har möjlighet att komma upp lite högre så är det väl värt den extra bensinkostnaden, även om man är student. Ha det!

/Rasmus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips