Överlevandsövning i planerna, vart kan man vara?

Hej,

Jobbar i försvaret i dagsläget och efter ett par år med åtskilliga övningar med syfte att kunna klara mig i skogen bad några vänner om en kul helg med lite "överlevnad light". jag har allt som krävs för att kunna lösa alla bitar för oss 4:a förutom just det som vi i försvaret normalt tar för givet, Plats att vara på? Att låna ett militärt övningsfält för civilt bruk är inte poppis och min kunskap om bra ställen där man kan bygga bivack av granris och elda utan att få en arg markägare efter sig är obefintlig. Därför vände jag mig hit för att hoppas få hjälp med detta. Finns det någon markägare här man kan få lov av eller någon som känner någon?

det jag undrar:
ett bra ställe att spendera 3 dagar i skogen med möjlighet att elda, fälla lite granris till bivack och närhet till en sjö den sista dagen

alla svar uppskattas
 
Gör en kartrek, sjö, äng, bäck och lite kuperat. Gå till biblioteket och på ekonomska kartan hitta fastighetsbeteckningen, kontakta markägaren och förklara. Under åren har jag fått ett nej. Så en alternativplats kanske du behöver och förfar på samma sätt.
Efter genomförd övning skriv ett artigt tackbrev till markägaren då kanske ni får komma igen en annan gång.
Snabb platsrek så du vet vad som växer och var, fiskekort etc.
Fusklåda med levande unghöna, morötter, potatis, smör salt och peppar, citroner samt en flaska vin och lite kaffe, kan göra den hungrigaste överlevnadsövning riktigt njutningsfull.
go tur
 
Tack för tipset, har ett bra upplägg med lite av allt som gör en helg utmanande och belönande men finns det verkligen inget motsvarande vis online att kolla upp markägare motsvarande?
 
Då jag ville servera dopkaffe i en hage vid havet som jag trodde ägdes av kommunen, mailade jag dem för att be om lov - kanske inte hade behövts men ville hellre fråga än bli bortkörd eller ifrågasatt av någon som misstyckte. Fick då svar från kommunen att de inte var ägare och de var vänliga nog att berätta vem som ägde marken. På så vis fick jag reda på vem jag skulle fråga om lov.
Men annars känner jag inte till någon "vem ägen marken"-webtjänst. Min fastighet finns ju på lantmäteriet men det gäller ju uppenbart bara egen fastighet.

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.