Övergång från kängor till lågskor 2014-2015

Altra Lone Peak verkar fortfarande vara den vanligaste och mest älskade bland UL-folk. I alla fall om en ska tro det rätt USA-tunga youtubegänget. Jag har kollat lite på Haglöfs Gram Trail som ett alternativ men inte provat den ännu.
 
Kom precis hem från 10 dagar i abisko inkl topptur Kebnekaise, gick i ett par vivo barefoot gobi 2 hi. Lite av ett eldprov för mina fotmuskler, det gick bra även om jag fick tejpa till ett hålfotsinlägg av liggunderlag som jag fick varva med ibland. Hyrde vanliga kängor för Keb men de fick ligga kvar i ryggsäcken under hela klättringen.
Är imponerad av kvaliteten på Gobi-skorna, köpte dem begagnade och har använt dem som vardagsskor i 2 år och de pallade även detta äventyr. Håller ute vatten förvånansvärt bra när de är välsmorda vid tex plaskande i pölar och hoppande på stenar i jokkar, men blir såklart genomblöta vid ihållande regn. Hade lite för bra väder för att kunna säga hur de är vid långvarig väta, men enda problemet var vid ett iskallt vad där jag redan var blöt och kall efter regn och vind och behövde gå i jokken på flera ställen för att hitta rätt väg över. Fötterna blev iskalla och jag fick värma upp dem med plastpåsar och torra sockar mellan försöken. Hade oxå ett par tunna neopren-badskor från Intersport som jag vadade i, men blev iskall även med dessa. Så till nästs gång tänkte jag testa neopren-sockar, eller helt enkelt vads i sandaler då blött neopren ju kyler en del när man klivit upp ur jokken.

Använde tåstrumpor från injinji inuti, dels ett par jättetunna syntet och dels ett par tjockare ull och syntet. Upplevde att de gjorde gott för värmen och jag frös inte så länge jag rörde mig, men det var ju ganska varmt i år.

Testade vandra i plastpåsar för att hålla fötterna torra men det gick ju inte alls, fötterna blev blöta snabbt. Däremot bra lösning vid lägret på kvällarna.

Förra gången jag vandrade i liknande skor hade jag ett par damasker som myggskydd, men dessa orkade jag inte ta på detta år, vristerna blev likt händerna immuna mot myggklåda efter ett tag :)

Gobi 2 funkade helt ok men var sämre vid pissväder, nästa år ska jag testa ett par Feelmax Kuuva som är högre och har membran. Kräver ju iofs att man har långbyxor vid regn som går över skorna.
Balansmässigt och för känslan tycker jag minimalistiska skor är helt överlägsna. Men som många påpekat kräver det lång tillvänjning, kanske flera år av vardagsbruk, innan man är redo för en fjällvandring i dessa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
wistrom Meshskor och kängor i samma grupp? Lättpackning 4
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
thomalin Kängor - Behövs dom? Lättpackning 120
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
Dannelito VBL som alternativ till dunjacka Lättpackning 13
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
UnderEnTarp UL linor till min hammock! Lättpackning 16
Tranan Ny ryggplatta till en Golite Pinnacle? Lättpackning 2
lilonjo Alternativ till inov8 roclite 370? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting från Abisko till Nikkaluokta Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
marja en guid till lättpakning Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser Lättpackning 34
Sjobbe Vind/Vatten till Haglöfs Barrier Hood Lättpackning 12
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
peter1959 Anpassa köket till vandringen Lättpackning 9
PetNor W's Pinnacle pack till män? Lättpackning 7
greendanger Sovsäck ner till -10 Lättpackning 8
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
andy69 Lätt vindskydd till köket.. Lättpackning 8
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.