Östgötaleden -norra delen

Hej!

Är det någon som vandrar Östgötaleden, norra delen? Sörsjön-Stavsjö, med flera deletapper? Jag ser aldrig ngn och på sina håll växer det igen. Det finns ju ett nytt vindskydd i Rödgölens naturreservat också! Värt att göra en avstickare för, vid stora Namnsgölen, på berget.

Finns även ett vindskydd vid Mela, lite svårt att hitta, men det ligger på en liten knalle nära gräsplan och dassen. Såggölen! Finns även en kallkälla vid Mela, den har varit i topp många år, kan någon verifiera om den fortfarande är i skick?
 
Tycker att Östergötland är väldigt vackert men har inte vandrat så mycket de nordligare delarna. Kan du rekommendera några etapper? Helst för helgturer och med smidiga bussförbindelser.
 
Tips på vandringsturer i östergötland

Ett bra tips från mig är att köpa boken "vandra i Östergötland". I boken finner ni tips på ett antal vandringsturer i norra Östergötland. Besök även gärna min hemsida där jag beskriver flera leder i Östergötland samt hur man tar sig dit med buss. www.vandringsleder.n.nu är adressen. Här skall jag även lägga upp ett antal bra länkar.
 
Kan tipsa om sträckan Graversfors- Säter på Östgötaleden, som är en lagom helgtur fre-sön. Där både start och slutpunkt har bussanslutning genom Östgötatrafiken. En fin vandringsled med varierande natur, många sjöar och historiska platsen ut med leden. Det finns vindskydd på lagom avstånd. En del av sträckan är Sörmlandsleden men finns med på kartan över Östergötland.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.