Norra delen av Hallandsleden

Hej,
Jag skulle vilja ha tips på en vårvandring på 3 dagar med tält eller utan beroende på tillgång till vindskydd efter vägen, hade tänkt mig en sträcka på 4-5 mil. En vandring genom kulturlandskap och lövskog kunde vara trevligt och jag har tittat på norra delen av Hallandsleden, typ mellan Varberg och Fjärås. Jag har dock haft svårt att få någon bra information, på turistinfomationen i Kungbacka var broschyren slut, och personen jag pratade med verkade inte veta någonting om leden. Är det någon som har gått den här biten av Hallandsleden? Finns det bra vindskydd? Är det risk att leden är mycket stormskadad? Som alternativ har jag Bohusleden eller Soteleden, tar gärna emot tips på sträckor där också!
Tack på förhand
Tove
 
Norra Hallandsleden

Hejsan Tove,
jag har precis som du funderat på att gå sträckan Varberg – Fjärås nu i maj. Har gått delar av den tidigare (Stättared – Fjärås och runt i kring Åkulla). Hela sträckan är något längre än du kanske har tänkt dig (ca 9 mil) men låter sig göras på 3 dagar. Lämpliga övernattningsställen med vindskydd är Gällparesjön och Stättared. Vindskyddet i Stättared är OK och ligger direkt vid sjön. Dessutom finns möjligheten att övernatta på vandrarhemmet på Stättareds gård (vilket jag tänker göra om jag går sträckan). Jag vet inte hur det ser ut vid Gällparesjön men allmänt sett är vindskydden längs Hallandsleden bra.
När det gäller stormfällen så tror jag att det mesta är röjt längs vandringslederna. Annars är det inte så farligt att gå runt hindren.
Försök att skaffa broschyren. Den är mycket bra att ha både vid planeringen och under själva vandringen.

För två år sedan gick jag sträckan Grandalen – Uddevalla (Bohusleden) under Kristi himmelfärds helgen. Sträckan är ca 7,5 mil, tog 3 dagar och vi övernattade i vindskydden vid Stora Hästevatten och Store Väktor. Mycket trevlig vandring genom Svartedalen och Bredfjället.

Hör gärna av dig om du vill veta något mer eller ha sällskap på vandringen

Hälsningar

Peter
 
Rapport från Hallandsleden

Hej,
Jag såg inte att jag hade fått ett svar förrän nu, men tänkte passa på att rapportera hur det gick! Foldern om Hallandsleden är slut, nya är under produktion och ska vara klara till sommaren. Jag fick till sist tag på fotokopior och jag kan jag bara hålla med Peter om att beskrivningen var väldigt bra att ha!

Vi gick från Hjälm till Veddige på tre dagar. Vi valde att gå med tält och klarade därför ungefär en etapp om dagen, totalt drygt 4 mil. Ganska korta etapper om jag jämför med vad jag fixar i på led i fjällen, det kuperade landskapet tar mycket kraft!

Stormskadorna var inte så farliga, första dagen mellan Stensjö och Fjärås var det ganska mycket skadad skog. Det var bra röjt men spåren efter skogsmaskinerna var fula och leriga och sammanföll bitvis med Hallandsleden. Och kalhyggen är aldrig snygga.

Annars kan jag varmt rekommendera den här biten av Hallandsleden, särskilt såhär i lövsprickningen, och om ni vill ha en riktigt schysst tältplats på den här sträckan så korsar leden en gudomlig äng med bäck och allt strax söder om Stättared!

Hälsningar
Tove
 
Ännu en rapport från Hallandsleden

Nu har jag också varit ute ett par dagar och gått på den norra delen av Hallandsleden. Jag gick sträckan Ästad –Fjärås i underbart väder. Det är en härlig tid att vandra och även om det är lite kyligt på nätterna så kompenseras det av vitsippor, fågelsång och avsaknaden av mygg och andra insekter (i stort sett).

Den vackraste sträckan tyckte jag var den första mellan Ästad och Åkulla. Den börjar med ett vykortslikt jordbruks och kulturlandskap kring Byasjön för att sedan gå vidare in i bokskogarna vid Åkulla. Vidare upp mot Gällparesjön är det också tjusigt. Leden går längs sjöarna Lilla och Stora Neten. Upp mot Dranstugan (Veddige) är leden delvis igenväxt (inte så många verkar gå här). Kring Stättared finns en del vacker lövskog och fina vyer över stora Holmsjön. Fjäråsbräcka var hightlighten den sista dagen.

Stormfällen
Det finns en hel del vindfällen över leden, mest på sträckan Åkulla – Dranstugan. Och i motats till vad jag trodde är det mesta INTE röjt. Det går i de flesta fall dock utan större problem att klättra över eller gå runt hindren men det ställer ibland till problem vid orienteringen eftersom även markeringar och skyltar har fallit offer för stormen.

Varning - ett stort undantag finns:
Ca en kilometer norr om Yasjön/Åkulla har ett område på ett par hektar granar kollapsat och det ligger hundratals träd över leden. Det tog mig mycket tid och kraft att komma runt denna bråte och jag rekommenderar ,om ni inte gillar svåra hinderbanor, att istället ta landsvägen mellan Åkulla och Brännhult.

Rekommenderade övernattningsställen (för er som inte har tält)

Vindskyddet vid Byasjön-Ästad
Rent och snyggt. Gott om ved. Torrtoa. Badplats
Jag övernattade inte här utan gick vidare.

Åkulla friluftsgård
Vandrarhem. Ring i förväg och boka. http://www.akulla.nu/

Vindskyddet vid Gällparesjön.
Ligger mitt i bokskogen. Gott om ved. Torrtoa.

Stättareds gård
Vandrarhem. Ägs av Kungsbacka kommun och drivs av ett trevligt ungt par. Div djur finns att titta på.
http://www.stattared.nu/

På drygt 8 mil och 3½ dags vandring träffade jag inte en enda annan vandrare. Lite synd att inte fler utnyttjar möjlighen att se det vackra Halländska landskapet i makligt takt.

Peter
 
Varför är det så få som går Hallandsleden?

Det har Region Halland funderat på i rapporten ”Upplevelseleder i Halland - en situationsanalys”

http://www.regionhalland.se/dynamas.../Situationsanalys_upplevelseleder_slutlig.pdf


Citat:

”Värre är det med intresset för Hallandsleden. Leden har funnits i 20 år och sträcker sig genom hela Halland med en del förgreningar. Leden vindlar sig fram 38 mil i en mycket naturskön och varierande natur. Bitvis är sträckan inte ordentligt röjd och den övernattning som erbjuds är oftast i vindskydd. Det finns enligt HG överraskande nog övernattning på de flesta ställen inom en radie på 1,5 mil från leden men det är inte skyltat. Överlag är leden en vandringsled som förutsätter att kunden själv letar upp all fakta och sätter samman sitt paket. Folk i gemen känner inte till Hallandsleden. Riktiga ”klassiska” vandringar är fortfarande
ingen större ”grej” på låglandet. Däremot finns det ett stort intresse för weekend och långdag som går förbi caféer, stugor mm. Det finns en negativ klang kring leden. Den upplevs bitvis som dåligt röjd, andra sträckor är mycket bra. De som vandrar på Hallandsleden är generellt en tredjedel svenskar, en tredjedel tyskar och en tredjedel danskar.”


[Ändrat av peg 2005-05-19 kl 00:01]
 
Nya foldern om Hallandsleden är klar

...verkar det som.
Fanns att köpa nu på turistbyrån i Halmstad iallafall för 35 bagare.

/Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.