östgötaleden

nån som har erfarenhet av östgötaleden, eller andra vandringsleder runt linköping?

jag har kollat runt på olika sidor på nätet, men vill få tips och inspiration från nån som knatat själv.

tänkte mig något som lämpar sig för en helg utflykt, kanske runt 5-6 mil.

/johan
 
jo, så kan ju också se på det...då blir det jag som får tipsa andra sen... =)

men, jag är fortfarande öppen för förslag på trevliga stycken natur i östgergötland.
 
Östgötaleden....

Eftersom jag bor i Linköping har det blivit en del vandringar och löparturer på Östgötaleden, i alla fall de avsnitt som ligger nära Linköping. Min favoritsträcka är Rimforsa - Kisa, ca 4 mil. Omväxlande och tilltalande natur... Man kan göra små avstickare från leden för att titta på intressanta saker i omgivningen; vackra småsjöar, en djup varggrop från 1700-talet, urbergsgrottorna i Trollegater... Vill man göra turen längre kan man starta vid Sätravallen. Sträckan Sätravallen - Rimforsa är mycket lättvandrad.

Avsnitten söder om Kisa har jag inte vandrat men de ser mycket fina ut på kartan... En annan trevlig tur är att gå från Linköping till Åtvidaberg, det bör man klara på en helg. Se upp för golfbollar i luften när ni närmar er Åtvidaberg! Det är mer jordbrukslandskap på detta avsnitt än turen Rimforsa - Kisa.

God tur!
 
Trevliga stycken natur i Östergötaland ja...
Med risk för att bli betraktad som konservativ traditionalist :) måste jag ändå säga att Omberg och Sommenbygden tillhör favoritområdena. Nu var det ett tag sen jag bodde i dessa delar av landet, men om jag inte minns helt fel går en sträckning av Östgötaleden mellan Omberg och Malexander, vilket kan rekommenderas som en fin helgtur (kan även förlängas mot Kisa om man har långa ben...)

Go' tur!
/magnus
 
Varför bara slätten?

Sök dig gärna till skogarna och småsjöarna norr om roxen. Bra vandring och fina fiskemöjligheter här och var bland spåren av gammalt bergsbruk.
Jag kan inte ge något konkret tips på lagom lång led på rak arm, men lite kartrekning på gröna kartan över det området ger nog en del.
 
ännu en linkopensare

har bott i Linköping i 32 år och prövade först så
sent som 1996 på Östgötaleden. Gick hemifrån
till Bjärka-Säby, vilket var en mycket blandad upplevelse. Såg det mest som en träningstur.
har även gått sträckan mellan Bärka-Säby och Sätravallen. Förmodligen är det där som leden
börjar på riktigt. Hoppas någon gång få
ändan ur vagnen och pröva på sträckorna åt
Kisa-hållet, helst på hösten.

Men medan jag utan vidare tar någon timme till
att telefonbeställa biljetter till ex.vis Korsika
så har jag fasligt svårt att ta mig före ngt
vandringsliknande i mint eget hemlän. Gärna cykel,
gärna utflykter till små och stora sjöar, men
vandra ihop ngt? - verkar bli fruktansvärt
mycket planering. Tar alltså hellre cykeln
ut till trakterna norr om Roxen med många små fina sjöar, är där, kanske badar, kanske går en
tur runt en mindre sjö och verkar nöjd med det.

il C.
 
hej johan
jag har aldrig gat sträkan. men däremot brukar jag cyckla mtb sträckan lkpg - zinkgruvan. mycket spännande och utmannande. testa!!

// chw
 
Jag gick själv runt på Omberg i helgen. Det blev ca: 3 mil i hyffsat kuperad terräng. Fördelen med Omberg är ju det enkla faktumet att landskapet runtomkring (slätten och Vättern) är helt platt vilket gör att utsikten blir väldigt trevlig. Kan rekommenderas.

Jag har inte gått där själv men hört positiva omdömen om sträckan Rimforsa-Ulrika-Malexander.

mvh
/uffe
 
Lera

Jag gick en bit på leden häromveckan, kan tipsa om att sträckan norr om Rimforsa är ganska blöt (iaf om det regnat). Bla går en bit längs randen av en göl och i leriga spår i skogen. Se till att ha täta skor!

Min ursprungliga plan var att gå från Rimforsa till Åtvidaberg, men jag gav upp och tog en buss från Sätravallen eftersom det vägrade sluta regna (väderprognoser är fegt...). Naturen var dock ganska trevlig med lite blandning av jordbrukslandskap och skog.
 
Re: Lera

bigfoot; sa:
Jag gick en bit på leden häromveckan, kan tipsa om att sträckan norr om Rimforsa är ganska blöt (iaf om det regnat). Bla går en bit längs randen av en göl och i leriga spår i skogen. Se till att ha täta skor!

Min ursprungliga plan var att gå från Rimforsa till Åtvidaberg, men jag gav upp och tog en buss från Sätravallen eftersom det vägrade sluta regna (väderprognoser är fegt...). Naturen var dock ganska trevlig med lite blandning av jordbrukslandskap och skog.

Sommarregn brukar vara varma, är man redan blöt så kan man lika gärna fortsätta. Regnkläder i 20 graders värme är ju inte heller någon hit.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.