Östgötaleden

Har tankar på att ge mig ut på en två-tredagars vandring längs Östgötaleden. Undrar om det är någon som har erfarenhet om Östgötaleden omkring Kolmården, framför allt från Graversfors till Marielund? Om det är väl markerat?

Tar gärna emot tips på fina leder i Östergötland.
 
3 dagars vandring

När du ändå tänkt dig de här trakterna föreslår jag att du går sörmlandsleden mot Nävekvarn. Du kommer att passera dom höga bergen intill Bråviken och gå över Fjällmossens naturreservat. Starta från Stavsjö och du hinner till Nävekvarn på 3-4 dagar. Fantastiskt landskap och synnerligen välskyltat. Lilla Göljens vindskydd måste du stanna en natt i. Verklig vildmarkskänsla. Jag gick den leden förra året och kommer att gå där igen. Lycka till
 
Jag gick Stavsjö->Graversfors, mkt enkel 2dagars (kan göras på en dag tippar jag). Lätt att hitta & gå, välmarkerat men som alltid, en karta bör man ha. Risk att man annars hamnar på någon större väg:)
 
Starta vid Kolmårdens Djurpark och gå leden norr ut mot Stavsjö, därefter ta Östgötaleden som viker av väster ut mot Lilla Älgsjön då kommer ni oxå till Graversfors. En fantastisk fin sträcka som jag kan rekommendera.
 
Har tankar på att ge mig ut på en två-tredagars vandring längs Östgötaleden. Undrar om det är någon som har erfarenhet om Östgötaleden omkring Kolmården, framför allt från Graversfors till Marielund? Om det är väl markerat?

Tar gärna emot tips på fina leder i Östergötland.

Den här boken finns i rätt många butiker.

http://www.calazo.se/bocker/vandring/vandra-i-ostergotland

Den bästa sträcka jag vandrat i Östergötland är Malexander-Boxholm, med ett par fina lägerplatser vid sjöar. Den sämsta är Rimforsa-Pinnarp. Jag hade nyligen tänkt gå den och vidare mot Kisa och Horn men de övervuxna stigarna med manshögt gräs samt manshöga ormbunkar och brännässlor fick mig att tröttna och avbryta i Pinnarp, gå landsvägen till Kisa och sen ta bussen hem.

Strax därpå kunde detta läsas:

http://www.corren.se/ostergotland/ostgotaleden-misskott-6109234-artikel.aspx
 
Har tankar på att ge mig ut på en två-tredagars vandring längs Östgötaleden. Undrar om det är någon som har erfarenhet om Östgötaleden omkring Kolmården, framför allt från Graversfors till Marielund? Om det är väl markerat?

Tar gärna emot tips på fina leder i Östergötland.

Jag har vandrat Ö-leden genom Kolmården, det var väldigt vackert med lummig skog och dylikt. Jag minns inte exakt vilken sträcka det var, men området är fint.

Generellt sett är Östgötaleden dåligt markerad mest överallt. Ta med karta och var beredd på att orientera själv och kanske välja andra vägar ibland. Jag har ofta irriterat mig på det, numera brukar jag betrakta det som en del av charmen... :)
 
Den officiella kartan är förstås föråldrad, och åtm. en del är svårhanterlig genom sin storlek.

T ex hade leden jag gick nyss lagts om på ett ställe, väster om vad kartan anger, utmed en landsväg. Sannolikt för att den ursprungliga sträckningen var för knölig att gå. Anslutningen från Mjölby finns inte med, men är inritad på Terrängkartan. Sätravallen är inte längre vad den ser ut att vara på kartan. Sen borde källan en bit norr om Svensbo (Rimforsa-Ulrika) ritas in; den är ritkigt fin och möjliggör en övernattning antingen i tält eller i ett lider.
 
Den officiella kartan är förstås föråldrad, och åtm. en del är svårhanterlig genom sin storlek.

T ex hade leden jag gick nyss lagts om på ett ställe, väster om vad kartan anger, utmed en landsväg. Sannolikt för att den ursprungliga sträckningen var för knölig att gå. Anslutningen från Mjölby finns inte med, men är inritad på Terrängkartan. Sätravallen är inte längre vad den ser ut att vara på kartan. Sen borde källan en bit norr om Svensbo (Rimforsa-Ulrika) ritas in; den är ritkigt fin och möjliggör en övernattning antingen i tält eller i ett lider.

Bra poäng. Vad finns det egentligen för kartmaterial till Ö-leden idag? Jag köpte mina ledkartor (de gula) 2001 och de var antagligen gamla redan då. Idag använder jag dem således mest som vägledning. Jag gissar att Terrängkartan/Gröna Kartan har leden inritad, men jag vet inte hur uppdaterade de är. Dessutom blir det ganska dyrt att samla ihop de kartor som behövs (fördelen med ledkartor är ju att man ofta kan få det material man behöver till låg kostnad).
 
Tack så mycket för tipsen! Det finns lite att fundera över. Men en vandring i kolmården till helgen blir det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.