Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP!

Knyter ihop säcken..

Jag hittade ett fodral när jag var på GetOuts rea i Bodafors. Moddade fodralet genom att klippa ett hål i underkant för sladden och så satte jag dit en snodd så att den kan hänga runt halsen.
Kontakten till snäckorna är förstärkt med eltejp+krympslang.

Tycker att det är bra att ha spelaren runt halsen istället för i fickan.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    33.8 KB · Visningar: 457
Halaj!

Hittade ett tips på nätet, och kom att tänka på denna tråd. Man tar alltså bara fjädern från en kulspetspenna och trär på kontakten! Hur mycket det hjälper vet jag inte, men det är iaf snabbt fixat!

//T

Bilagor

• sladd.jpg
    sladd.jpg
    33.8 KB · Visningar: 344
Jag har tidigare testat ett par Sony LiveSound ett kortare tag. De har just platta sladdar och de trasslar inte till sig lika mycket. Så den tekniken borde funka även på andra märken/modeller.
Själv använder jag i stort sett uteslutande bluetooth headsets. Just nu ett gammalt MW600 som har hängt med ett tag, men frugan har ett Sony SBH20 som hon är nöjd med. Min tanke med det här är ju att kortare sladd minskar risken för trassel...
Sen har vi (ja, jag jobbar på Sony) ett nytt på gång som ser ut att kanske vara något... http://www.sonymobile.com/se/products/accessories/stereo-bluetooth-headset-sbh80/
__
Fredrik

Bättre luirar har ofta bättre sladdar och lödningar, men inte alltid.

Allt som sliter och drar i sladdarna riskerar att ha sönder dem. Och viks sladden skarpt och många gånger, går den förr eller senare av. Särskilt känsligt är det förstås vid kontakter och lödningar – alltså vid 3,5 mm-pluggen och vid själva lurarna.

Form och material på sladden spelar roll. Breda, platta sladdar gör mindre trassel. Mjukt gummiklädda sladdar ger mer. Å andra sidan har de fördelen att inte bli så stela i kyla.

Att byta kontakt på sladden går, men är a) väldigt pilligt och b) svårt att få hållbart. Ledarna är väldigt, väldigt tunna, lackisolerade och...nä. Ingen bra idé. Tro mig, jag har försökt.

Mitt tips är att köpa hyggliga lurar och förvara dem i en liten tygpåse när de inte används. Ha dem inte i byxfickan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips