Önskar bra tips om öar för övernattning i S:T Anna skä

Tänkte paddla ut från Tyrislöt i S:T Anna skärgård på en endags etapp i lugnt tempo och så övernatta en natt i tält. Så tillbaka dagen därpå.
Kan någon tipsa mig om lämpliga ställen som är mysiga och stilla. Alla tips av intresse.
Mvh

Ola A.

PS. Har fästingsäsongen börjat?

Fråga Gunvor i Tyrislöt

Den som vet bäst är troligen Gunvor i Tyrislöt. Det är hon som står för kajakuthyrningen där. Hemsidans adress http://www.stannakajak.com/index.htm
Vad det gäller fästingarna, så säger du inte när du skall iväg. Just nu tror jag allt att dom är lite tröga, men i fjol fick jag min första fästing alldeles i början av juni. Bäst att se upp i alla fall!

Camilla

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Några alternativ

Det finns massor av bra alternativ, här kommer några som jag testat själv. kort beskrivning och koordinater.

Den lilla ön som ligger mellan Ö Örholmen och Birkskär. Kanonfin ö med gott om plats för flera tält. Bra att landa och bra badklippor. Brukar vara välbesökt under högsäsong. (58°19.951, 16°58.196)

Ö Örholmen, på denna ö finns det gott om platser, en av dem ligger här 58°19.730, 16°58.169, södra udden på Ö Örholmen. Den är också fin, med bra landning, badklippor osv... Även här finns det plats för flera tält.

Harstena
Även på Harstena finns det fler bra ställen. Detta ligger i en vik på NV-sidan (58°15.542, 17°0.838). Bra laandning, bad osv. Plats för 3-4 tält. Gångavstånd in till Harstena "centrum" där det finns bageri & kiosk öppet på sommaren.

Mvh Erik

Övernattning+fästingar

Hur många är ni? Är du ensam, ta den ö du är bredvid när du känner för nattläger. Det finns hur många fina öar som helst.
Fästingar vaknar och blir aktiva, sommaraktiva, från cirka 6 plus så dom är i full fart.
Mest fästing finns på öar som har boskap, får eller kor som går fritt. Dessa är oftast de finaste öarna då det är det öppna landskapet som lämpar sig väl för tält.
Kolla kläder efter övandring och kolla kroppen innan läggdags. En fästing är sällan farlig förrän efter 24 timmar. Normal vaksamhet på ställen som kliar, titta noga de är små, räcker långt.
Inga tricks, ta en pincett och greppa så nära huden som möjligt och dra rakt ut.
Har ännu inte haft problem trots 10-40 fästingar/år
Lycka till, det är en fin skärgård.

Tack för många fina tips.

Tack för många fina tips både angående övernattning och fästingplågan. Antagligen drar jag ensam. Jag pratade med Gunvor i Tyrislöt, jag hyr kajaken av henne, hon var jätte trevlig och lovade att kunna tipsa mig om övernattning när jag kom, allt beroende på väder och vind. Hon bryr sig verkligen om sina kunder och verkar ha en fantastisk service.

mvh

Ola A.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips