Öland runt.

Nu är det vår.
Jag vill berätta att jag för två år sedan vandrade hela Öland runt. längs kusten.Det tog sin tid, dessutom startade jag vid denna tid ungefär för att slippa kor, fågelreservatsregler och turister. Jag kan rekomendera detta. Det finns ingen led, det är bara att följa stranden så gott det nu går.. Man tältar i lä vid fiskelägen, kollar upp affärer, Vatten kan man tigga i hus. Folk är väldigt rara. Naturligtvis är det kallt.
Vandringen tog drygt en månad. Jag gick ungefär 7/15 km per dag.
Har någon annan gjort detta?
Obeskrivligt vackert var det.
 
Det finns ju tyvärr inte så många längre kuststräckor som är bra tillgängliga i Sverige. Öland, Gotland och Skåne är ju undantagen. Hur långt är det runt ön, hur långt gick du per dag (7/15 km?)? .
 
Kul projekt! :)

Skribenten Thorsten Jansson har skrivit en bok som heter "Öland runt till fots, eller Krokigaste vägen från fyr till fyr" Miljöreportage förlag 2005. Han gick från Långe Jan till Långe Jan motsols. Men han gick tillväga på så sätt att han gick sträckan i 26 dagsetapper som vandrades som dagsturer utspridda över 16 månader. Totalt anger han att det blev 35 mil. Tidsåtgången för själva vandringen verkar ju stämma med dina erfarenheter. (Enligt Jansson är det 737 stenmurar och stängsel på kuststräckan mellan Långe Jan och Långe Erik.) Själv tycker jag att tidig höst, typ början av september, är en härlig tid på Öland med fortfarande varmt hav då dessutom man i ganska stor omfattning undviker tillträdesförbud pga fågelhäckningar.

För två år sedan gick jag och min far en vandring över Stora Alvaret, från norr till Söder. Började vid folkhögskolan i Skogsby och knallade ut till Kalkstad för övernattning vid Dröstorpsmossen. Nästa dag hann vi ner till Penåsa by ungefär, och dagen efter nådde vi vandrarhemmet norr om Ottenby lund för övernattning. Sen skippade vi visserlign sista etappen ner till Långe jan pga tidsbrist, men ändå. Borde haft en övernattning till ute på Alvaret, hade varit bättre med mer tid. Vi gick mer eller mindre mitt på alvaret med lätt meandrande framfart vid mer igenväxta partier. Inga leder förstås. En lärdom är att det är bra ont om vatten på alvaret, iallafall om man går veckan efter midsommar... Senare på hösten samma år kom tidigare nämnde Thorsten Jansson ut med en bok som heter "Strövtåg på Ölands Stora Alvar" där han listar en mängd sevärdheter och utflyktsmål, hade varit fint att ha den under vandringen.

Min plan är att vandra från fyr till fyr. Börja vid Långe Erik och gå söderut och under resans gång täcka in såväl nordöstra Ölands steniga kust, den lummiga Mittlandsskogen, Stora Alvarets vida horisont och Östra Sjömarkernas mjuka gräsklädda betesmarker. Länsstyrelsen i Kalmar län har gett ut en kluns till bok som heter "Natur och kultur på Öland" som lär få följa med i ryggan trots att den väger bly.
 
Naturligtvis är det både lätt och samtidigt påfrestande att gå fritt runt en ö som Öland eller Gotland. Vilken årstid man nu väljer är ju beroende på på ens sinnesstämning, men just att båda öarna har avsatta skyddsområden för just fågelreservat gör ju att försommaren faller bort. Att jag valt tidig vår, typ mars och april är också beroende på öarnas boskap, då främst kor som finns i alla strandängar. Öland har mer utsläppta kor än Gotland och strandängarna är mer långsträckta på just Ö. än på G. Antagligen av att lagaskiftet inte på samma sätt slagit samman ängar åkrar och hagar till större enheter. Detta innebär på sina ställen ett evigt hoppande över taggtrådsstängel. Jag vill minnas att jag aldrig klivit över så många taggtrådsstängel som just på Öland.
Nyfikna kor av olika slag är påfrestande. På Öland finns dessutom på ett par ställen sån där skottsk långhornsboskap som är iof säkert snäll på andra sidan stängslet, men när kossorna har kalvar är dom bara super-aggressiva. I vissa hagar finns elaka hästar. Lika påfrestande dom. Bra är att ha en påk och dänga till korna med på mulen!
Fästingar är en annan grej finns just på Allvaret i enorma mängder under högsommaren..
...och sumpig klafsig strandvegetation att gå ner sig i är ett elände.. Det finns dessutom jättediken med obestämbart djup i, som är knepiga att forcera..

Hur man nu väljer att gå beror på ens sinnelag.. På alla stränder finns bulliga och kullriga rullstenar.
Man blir expert på att bedöma sommarstugor och man ser oerhört mycket av folk privata tomter. Jag är glad över att jag inte har sk ‘sommarstuga på någon av dessa öar utan kan fritt slå upp mitt tält på en allvarplätt var jag tycker är vackrast. Kontentan av detta tittande är att sommarstugeboende är otroligt statiskt och trist. Man häpnar över vad mycket fula hus folk fått bygga.

Båda öarnas stränder erbjuder otrolig variation i fråga om natur och olika sevärdheter som man själv kan hitta. Just att man går så långsamt och ideligen har vattnet på sin ena sida gör att man får ett sällskap och en vy över Östersjöns evigt skiftande ansikte.

I fråga om Öland är det mycket riktigts, att en nyutkommen bok ("Natur och kultur på Öland"
tar upp kontentan av vad ön har i fråga om sevärdheter för ‘den intresserade’ men, det finns oerhört mycket annat än det som står skrivet. Gamla rökerier, båthamnar, ruiner, förfallna fiskelägen och hillbilly’s dvs. originella och udda människor som bor i övergivna torp lite här och var.
Vandrandet ger denna totalbild av stranden och dess liv. Frågar man om vatten kan det leda till vad som helst. man blir bjuden på: kaffe, bullar, mat, bilskjuts och samkväm.
Kustvandring kräver kartor och tålamod och ingen stress. Jag tror det är förkastligt att sträckgå sånna här platser man upplever inget då.
Öland är mer svårgånget än Gotand.
Ölands totala kustlängd är enormt svår att uppskatta då vissa partier är oerhört flikiga. Men den totala sträckan längs kusten är säkert drygt fyrtio mil.
En gång på åttiotalet anlades en led: ”Mörbylånga-leden” just på södra Öland. Den är väldigt trist och ointressant att gå enligt min mening. Det är kusten och havet som ger ön dess karaktär.
Tröttnar man kan man åka hem med en buss, ta in på vandrarhem eller hyra sig en bil.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Locustreign Öland runt, vilka skor/kängor? Vandringsleder 4
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
SeñorCaca Vandra på Öland Vandringsleder 10
MagdaåJohan Tälta/bo på Öland (främst norra) Vandringsleder 6
tofo Tälta på Öland, Mörbylångaleden Vandringsleder 4
MagdaåJohan Öland norr-söder (med hund) Vandringsleder 15
Mr. Red Tälta på Öland Vandringsleder 4
granfront Vandra på Öland Vandringsleder 2
Mi Vandring på öland? Vandringsleder 2
gwb Fårö runt för en nybörjare - Hur gå tillväga? Vandringsleder 2
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
Docols Gränslandet runt - extended version Vandringsleder 4
bossebengtsson Grövelsjön: Långfjället runt Vandringsleder 12
starmac Tältplats runt Södertälje (Sörmlandsleden) Vandringsleder 11
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
cykeltjejen Ivösjön runt Vandringsleder 1
Dejvan Barnvänliga dagsturer runt göteborg? Vandringsleder 4
camoscio Rängen runt och Östgötaleden Vandringsleder 5
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
KaptenKeps Gotland Runt Vandringsleder 4
Vanish Vandring runt berg-miljö i slutet av maj? Vandringsleder 10
Marwil96 Billingen Runt kvalité? Vandringsleder 0
Dania Vandring med militären runt Uppland Vandringsleder 8
Kentmorgan Vandringssällskap runt Jönköping! Vandringsleder 2
MrCellophane Helgvandring runt Göteborg (med kollektivtrafik) Vandringsleder 9
Seasick Vandring runt Immeln Vandringsleder 10
utesälen 1,5-dagarsvandring runt Göteborg Vandringsleder 4
KarlRoland Vandring runt Sjön Raslången Vandringsleder 6
fuentes Bra ställen runt Kiruna? Vandringsleder 3
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
HannaD Vandringsled runt Gävle? Vandringsleder 4
fjllrv Året runt i Skåne! Vandringsleder 41
Yesaja Vandringsled för löpning runt Motala Vandringsleder 0
virror Bra skogar runt Göteborg? Vandringsleder 16
victor_dalarna Tips sökes på platser i eller runt Falun för tältande Vandringsleder 3
mts0n Högsta topparna/kuperad skog runt Gävletrakten (radie på ca 10 mil) Vandringsleder 2
shadowfire 3-4 dagar runt Helags/Gåsen Vandringsleder 12
Mathias PHS Dagstur runt Sollentuna? Vandringsleder 10
Metzger Såken runt. Vandringsleder 0
jesperk Vildmarken runt Närssjön - så blev det. Vandringsleder 3
jesperk Närsjön runt? Vandringsleder 4
kaskas Vättern runt Vandringsleder 2
Karpaterna.se Vandringsleder runt Brösarp Vandringsleder 5
b_luthman tälta runt uppsala Vandringsleder 2
tandori Vandringskompisar i/runt Göteborg Vandringsleder 44
glanne Ammarfjället runt? Vandringsleder 0
plax Sörmlandsleden runt. Vandringsleder 18
Läraren Dagsturer runt Karlstad? Vandringsleder 22
fredric_verklig.se Sköna vandringsleder runt Göteborg, rekommendationer?? Vandringsleder 15
Roneo dagsvandring runt stockholm Vandringsleder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.