Bra skogar runt Göteborg?

Hallå, är ganska nyinflyttad här i Göteborg, och undrar om det finns några bra ställen man kan vandra och tälta på? Om man tex ska vara ute ett dygn eller så. Helst nära till buss då jag inte har någon bil.
 
Tycker det är värt att ta upp den här tråden istället för att sparka på den gamla tråden. Trots allt så ändrar sig skogar och frågeställningen var annorlunda.

Det mest vettigaste stället om du vill tälta på är om du tar tåget till Hindås och går Vildmarksleden till Göteborg, kan vara lite svårt att se markeringarna nu när det är vinter, men förhoppningsvis så har någon annan gått den och du kan följa i dennes spår ;)

Bohusleden har hur många etapper som helst.

Skogarna kring Jonsered.

Skogarna kring Lexby

Älgön (går att ta sig dit kollektivt, men sägs vara bäst på sommaren).
 
Sandsjöbacka

Sandsjöbacka naturreservat är riktigt trevligt och lätt att nå med kollektivtrafik. Man kan tex vandra Sandsjöbackaleden som är 22 km lång.

Det är inte tillåtet att tälta i naturreservatet men när militären inte övar i Sisjöns skjutfält som gränsar till naturreservatet kan man vandra in där och tälta. Känns bitvis som riktig vildmark :)
 
De sträckor jag har erfarenhet av är

Hallansleden Varberg - göteborg. Ganska skogig om man säger så, dock lite trist när man får gå via el-gatorna i skogen men fantastisk när man får gå förbi lite villor och tjingsa lite på folk ute i den riktiga landsbygden.

Ginstleden Varberg - göteborg. Detta är ju mer en cykelled så mycket asfalt och raksträcka. Vi gjorde den mest för att marschträna lite men aldrig fel i gott sällskap. Dock lite snålt med tältplatser, man få vara innovativ.

Vildmarksleden Skatås - hindås. Mycket skog här med, kuperad till en viss del och känns lite tjötig eftersom det bara är träd träd träd och aldrig något öppet.

Skatås - Partille Trafikerad av löpare och MTB cyklister men ändå en trevlig bit att ge sig ut på för bara en lite tur med en övernattning med lite grill kanske.

TIll varberg tar du bara tåget, tar ju 30minuter från centralen och kostar lite över hundringen.

Till skatås tar du femmans spårvagn mot torp.
 
Finns det inte många leder runt Härsjöarna? Sedan tänker jag mig Härryda, Mark och Borås är väl orter med ett antal fina leder? Bohuslän?

Ett tips är att gå till ett större bibliotek och fråga en bibliotekarie. Finns mycket inspiration att hämta idag!
 
Sandsjöbacka naturreservat

är riktigt trevligt och lätt att nå med kollektivtrafik. Man kan tex vandra Sandsjöbackaleden som är 22 km lång.

Det är inte tillåtet att tälta i naturreservatet men när militären inte övar i Sisjöns skjutfält som gränsar till naturreservatet kan man vandra in där och tälta. Känns bitvis som riktig vildmark :)

Du får tälta vid dessa platser i Sandsjöbacka naturreservat

One Mosse & Svarttjärn, båda med färdiga vindskydd och eldstäder. och kommunen har även huggit upp ved till dessa vindskydd

Mvh troswe
 
Hallå, är ganska nyinflyttad här i Göteborg, och undrar om det finns några bra ställen man kan vandra och tälta på? Om man tex ska vara ute ett dygn eller så. Helst nära till buss då jag inte har någon bil.

vättlefjäll norr om stan är trevligt. skogarna åt alingsåshållet (norr och söder om E20) är inte så dumma de med
 
Lindome Bohusleden/Hallandsleden

Finns fina områden i södra delen av Mölndal ute vid Lindome, uppe vid Bunketorp, området heter Tycksåsberget & även Bohusleden/Hallandsleden går där, man tar sig upp till Lindomeskyrka inte långt från pendeltåget, går även buss från pendeltåget nästan till kyrkan. Så går man cirka 2-3 km, Finns massor av fina sjöar bland annat Storasjön, Abbortjärn, Gövättnerna, Stora Djursjön, plus diverse mindre sjöar, vindskydd finns på några av sjöarna bl.a vid Stora Hassungareds Sjön & Gövättnerna

Läs mer här: Lindome friluftsområde - Bunketorp

Mvh troswe
 
Risveden är fint också. På Akademibokhandeln i Nordstan finns det lite kartor att köpa. Såna som är lite mer detaljerade än gröna kartan. Jag har köpt på mig alla jag hittade när jag var där o använder de som inspirationskälla när jag ska ut.
 
Vildmarksleden - Knalleleden

Om du börjar i Skatås (Göteborg) kan du först gå vildmarksleden till Hindås och därifrån fortsätta Knalleleden till Borås. Du kan i stort sett sluta din vandring var du vill för du är sällan mer än 6 km från en buss- eller tågförbindelse till Göteborg.

Lycka till, Klas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lämmeldoft Relativt orörda stora skogar i Sverige? Vandringsleder 7
gwb Fårö runt för en nybörjare - Hur gå tillväga? Vandringsleder 2
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
Docols Gränslandet runt - extended version Vandringsleder 4
bossebengtsson Grövelsjön: Långfjället runt Vandringsleder 12
starmac Tältplats runt Södertälje (Sörmlandsleden) Vandringsleder 11
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
cykeltjejen Ivösjön runt Vandringsleder 1
Dejvan Barnvänliga dagsturer runt göteborg? Vandringsleder 4
camoscio Rängen runt och Östgötaleden Vandringsleder 5
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
KaptenKeps Gotland Runt Vandringsleder 4
Locustreign Öland runt, vilka skor/kängor? Vandringsleder 4
Vanish Vandring runt berg-miljö i slutet av maj? Vandringsleder 10
Marwil96 Billingen Runt kvalité? Vandringsleder 0
Dania Vandring med militären runt Uppland Vandringsleder 8
Kentmorgan Vandringssällskap runt Jönköping! Vandringsleder 2
MrCellophane Helgvandring runt Göteborg (med kollektivtrafik) Vandringsleder 9
Seasick Vandring runt Immeln Vandringsleder 10
utesälen 1,5-dagarsvandring runt Göteborg Vandringsleder 4
KarlRoland Vandring runt Sjön Raslången Vandringsleder 6
fuentes Bra ställen runt Kiruna? Vandringsleder 3
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
HannaD Vandringsled runt Gävle? Vandringsleder 4
fjllrv Året runt i Skåne! Vandringsleder 41
Yesaja Vandringsled för löpning runt Motala Vandringsleder 0
victor_dalarna Tips sökes på platser i eller runt Falun för tältande Vandringsleder 3
mts0n Högsta topparna/kuperad skog runt Gävletrakten (radie på ca 10 mil) Vandringsleder 2
shadowfire 3-4 dagar runt Helags/Gåsen Vandringsleder 12
Mathias PHS Dagstur runt Sollentuna? Vandringsleder 10
Metzger Såken runt. Vandringsleder 0
jesperk Vildmarken runt Närssjön - så blev det. Vandringsleder 3
jesperk Närsjön runt? Vandringsleder 4
Anders_sthlm Öland runt. Vandringsleder 3
kaskas Vättern runt Vandringsleder 2
Karpaterna.se Vandringsleder runt Brösarp Vandringsleder 5
b_luthman tälta runt uppsala Vandringsleder 2
tandori Vandringskompisar i/runt Göteborg Vandringsleder 44
glanne Ammarfjället runt? Vandringsleder 0
plax Sörmlandsleden runt. Vandringsleder 18
Läraren Dagsturer runt Karlstad? Vandringsleder 22
fredric_verklig.se Sköna vandringsleder runt Göteborg, rekommendationer?? Vandringsleder 15
Roneo dagsvandring runt stockholm Vandringsleder 3
andrevs Anten runt på 38 timmar Vandringsleder 2
magda136 Sylarna runt, startpunkt?! Vandringsleder 4
anneortegren Helgvandring runt Stockholm? Vandringsleder 9
Vindskydd Vindskydd för övernattning med grillplats i Göteborg med omnejd Vandringsleder 2
omni96 Stockholm -> Höör -> Göteborg -> Stockholm leder Vandringsleder 4
Diabild4ever 3 dagars tur mittemellan Göteborg och Stockholm Vandringsleder 3
gusfallca Dagsturer kring Göteborg Vandringsleder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.