Öland runt på 7 dagar.

Förra sommaren läste jag om tre från Växjö-trakten som antog utmaningen att paddla runt Öland på en vecka. De startade vid brofästet och paddlade mot den södra udden, när de följt hela den östra sidan upp till Byxelkrok tvingades att bryta på grund av vätskebrist. I den artikelserie som publicerades så skrevs det att fler försök har gjords tidigare men som också har misslyckats.

Efter att jag rekat lite kartor kommer jag fram till följande. Sträckan uppskattar jag till cirka 300 km. Paddlingen sker huvudsak kustnära och största delen utan skydd av andra öar. Sträckan har många naturreservat samt fågel och sälskyddsområden att ta hänsyn till. Det finns många campingplatser utmed kusten.

Finns det någon som känner till något om denna utmaning, eller kanske någon som försökt eller planerar att försöka?

långgrunt

Stora delar av mellersta och södra öns östra sida är väldigt långgrund och blåser det lite får du räkna med att paddla lååångt ut från kusten, då vågorna bryter långt ut på sina ställen. men det finns ju grymt fina platser för tält! Kolla med kalmar kanotklubb eller johan Wirsén ipå haveriet i Borgholm, de kanske vet något.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Kan tro att Ölands kust påminner om den gotländska?

Sök på forumet, för ett antal årsedan paddlade jag Gotland runt. Har skrivit en del om det någonstans...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips