Obemannade stugor med låsta rum (Vouggatjålme)

Hej!

Tänkte rekommendera en fjälltur och fråga om liknande koncept finns någon annanstans.

Förra sommaren gick jag sträckan Guoletisjavvre -> (19 km) Lomtjärn -> (14 km) Guijaure (Stannade två nätter - topptur) -> (20 km) Vouggatjålme. Vacker sträcka, uppe på kalfjället nästan hela tiden. Hade gärna gått en eller två dagsetapper till.

Bild från toppturen upp på Vavlatjårro:
11850638_1041384622539740_6882932092966830090_o.jpg

Stugorna i Lomtjärn och Guijaure är obemannade. De har ett öppet rum och två låsta rum med två bäddar i varje - man hyr alltså de låsta rummen och får då låna nyckeln. För mig som vandrade ensam (för att bara tänka på mig själv några dagar), så gillade jag konceptet:
Dels hade jag lite extra säkerhet mot vädrets makter jämfört med att sova i tält, dels kunde jag låsa in min packning och gå på topptur, vilket kändes tryggt. Så jag undrar om motsvarande koncept finns någon annanstans i de svensk/norska (kal)fjällen?
Dvs där man hyr/förbokar ett obemannat rum vissa nätter och får då nyckel till dem. (Alltså inte DNT-nyckel som jag antar att "alla" har.)

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.