Nynäsleden

Har ngn knatat den?
Finns det kommunikation om man inte vandrar hela på en helg?
Finns det vindskydd?

Är det en ok led eller SUGER den?

//Haunted

Jag har gått den vintertid, speciellt den södra halvan är mycket omväxlande och trevlig, småkuperad och endel uppodlad mark. Sträckan Handen-Nynäshamn (båda nås med pendeltåg) är lagom att gå som två ganska långa dagsetapper, man kan gå på/av i Hemfosa (halvvägs, pendeltåg), då går man en kortare sträcka på asfalterad väg (ca 1.5 km) för att ansluta till leden. Jag brukar alltid missa vindskydden så dem har jag inte så bra koll på, generellt sett är annars vidskydden ganska bra på sörmlandsleden.
Andra alternativ i närheten är Handen-Östertälje stn (man kan bryta vid Lida friluftsområde buss). I Tyresta tycker jag att det är bättre på de mindre stigarna, sörmlandsleden passerar också bara i utkanten av Tyresta.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips