Nybörjarkurs i havskajak?

Nybörjarkurs i havskajak i Dalsland eller Boråstrakten?

Hej!
Jag vill lära mig att paddla kajak och jag tror att den typen av paddling jag tänker på kallas havskajak. Jag vill kunna kunna paddla turer och övernatta både i insjöar och vid kusten.

Min fråga är nu vart jag ska börja? Vart kan jag gå en kurs? Vilka håller bra kurser? Det behöver inte vara så väldigt omfattande kurs så här i början. Jag vill liksom bara känna på det lite men jag vill göra det på ett seriöst ställe. Det finns väldigt mycket att välja på men det är svårt att veta vad man ska välja. Dalsland och Boråstrakten är lämpliga områden för mig.

Jag har haft kontakt med ett ställe som heter Bootshaus i Bengtsfors. De verkar mest sälja kajaker men nu även hålla kurser. Någon som har någon erfarenhet av dem?

Eller vill ni rekommendera något annat?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Resultat

Vi var med på en kvällskurs här hemma i Borås. Resdax, som i vanliga fall håller till i Ulriceham, anordnade den.
Det var jättebra tycker jag. Grundläggande om kajaken och paddelteknik. Kamraträddning och ensamräddning med flottör.
Kajakerna var bra och så även priset, 280 kr för 4 timmar (och fika). Jag rekommenderar den. Nu känner jag mig redo att hyra kajak och paddla i lugna vatten vid goda väderutsikter.

Sofia

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips