Nybörjare

Hej!

Jag letar efter en MTB till skapligt pris och jag har hittat en KHS dj 50 - 07.

Jag ska ha den till att cykla på gator och i lite terräng.
Är det en bra cykel?

Tacksam för svar :)
 
Hej,

Jag är egentligen fel person att svara på din fråga då jag inte äger nån dirthoj... men om jag vore nybörjare på mtb så skulle jag välja en AM hoj (All Mountain) precis som det låter så passar den på "hela" berget, plus att det ofta går att låsa dämpningen... och då är den helt ok som transportcykel också. Nu kostar dom ju ofta lite mer, men kolla in beg marknaden...

Den du tittat på är ju mer en lek och hopp hoj... kul i skogen nerför, men tung uppför och nog ganska tradig att cykla på asfalt med... kan jag tänka mig.

Thomas
 
Jag skulle nog rekommendera env anlig cross-country hardtail att börja med, då den är är mest allsidig och ofta relativt billiga. Om du sedan får smak på MTB och vet mer vilka MTB-grenar som du värdesätter mest, så kan du öppna plånboken lite mer.

Shimano Deore (eller motsvarande SRAM) är en vettig kvalitetsnivå att lägga sig på.
/Niklas
 
.

Tack för era svar men jag har redan bestämt att jag ska ha en cykel med framdämpare och skivbromsar.

En kompis har en skön hoj, så jag hade tänkt mig nått liknande.

Men jag vill ha svar på om KHS dj 50 - 07 är en bra cykel :)
 
Dom svar du har fått säger inte emot framdämpare och skivbromsar, men en hard-trail har annan ramgeometri, och ofta låsbar dämning (lockout), så den är trevligare att cykla på utanför skogen också... googla på hardtrail och all mountain så får du se vad dom menar..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.