Nybörjare som vill komma ut och cykla

Har funderat ett tag på att börja cykla mtb. Jag har testat några gånger och tyckt att det varit kul, och jag är jäkligt sugen på att börja med nån mer adrenalinfylld aktivitet än långfärdsskridskor och paddling. Dessutom är det ju så jäkla kul att cykla, jag blir glad så fort jag sätter mig på cykeln.

Det finns en hake bara, jag har ingen cykel, inget sällskap och ingen aning om vart jag ska åka.

Nån som vill ta med mig ut och som kan låna ut en cykel? Eller kanske en enklare stigtur som min vanlig racerhybrid klarar av.

I gengäld bjuder jag på trevligt sällskap, gott fika och säkerligen ett eller annat gott skratt.

Jag bor i Göteborg.
 
Om du inte vill gå med i klubb och bara vill träffa likasinnade så kan jag rekomendera happy rakt av.... i sthlm är det under säsong "happyrides" flera gånger i veckan, och ibland t o m så här års, men i säsong kan man välja och vraka bland trevliga turer. Racer, cyklocross eller mtb spelar ingen roll.

Det kanske inte är lika många turer i Gbg men säkert några i veckan.

www.happymtb.org

Lite RR´s (Ride report)
http://happymtb.org/forum/search.ph...atch_type=ALL/match_dates=365/match_forum=ALL


/Thomas
 
Senast ändrad:
Det är ett så himla rörigt forum det där. Och jag känner mig som alldeles för grön på cykling för att ge mig i kast med de. Vore trevligt med nåt lugnt sällskap iaf de första turerna. Men jag kanske inte ska vara så feg.
 
Det är ett så himla rörigt forum det där. Och jag känner mig som alldeles för grön på cykling för att ge mig i kast med de. Vore trevligt med nåt lugnt sällskap iaf de första turerna. Men jag kanske inte ska vara så feg.

Håller med, det är ganska rörigt där... men det är också lite charmen med Happy, jargongen är minst sagt hjärtlig ;-)... men de som jag träffat irl är verkligen inte så som det verkar när man läser vissa trådar... det har varit jäkligt lugnt och bra, man har anpassat sig efter det tempo som bjuds.

Om man kollar på RR inläggen så ser man att det är sanna cykel freak... och medelåldern är definitivt högre än den verkar...

Jag kommer iaf att cykla vättern med en av happygrupperna i år och det skall bli tokkul!

Thomas
 
Det är ett så himla rörigt forum det där. Och jag känner mig som alldeles för grön på cykling för att ge mig i kast med de. Vore trevligt med nåt lugnt sällskap iaf de första turerna. Men jag kanske inte ska vara så feg.

Rörigt, jo kanske, men också väldigt livfullt och trevligt. Håll utkik / sök efter turer med rubriker typ "HappyRide Göteborg/GTB", gärna med tilläggen "Easy-tempot / fettotempot / mona sahlin-tempot (alla ska med!) " :)

Eller lägg upp en egen tråd; Typ "[Happyride GTB]- Nybörjare behöver starthjälp i skogen" typ..

Finns alltid folk som tycker det är kul med nytt cykelsällskap i skogen och det brukar finnas gott om tålamod såvida turerna inte är är annonserade som "extreme ride" / "svettotempo" etc..

För övrigt tycker jag själv att det alltid är bra att cykla med folk som är snäppet bättre än en själv, då utvecklas man fortast när man försöker hänga med mellan snackstoppen..
 
Håller med om Happy, det må vara rörigt men det är utan tvekan det bästa forumet för MTB i Sverige. Långt ifrån alla är seriösa, hårdtränande cyklister på forumet, även om man lätt kan få det intrycket. Annonsera i Göteborgstrådarna om att du finns så ska du se att säkert kommer dyka någon eller några som kan hjälpa dig på traven.
 
Det kanske inte är lika många turer i Gbg men säkert några i veckan.

I Gbg är det säsong året om, med minst 3 turer i veckan :)

Just nu är det dock vanskligt på stigarna pga snön. Men till våren blir det fler och lättare turer.

Som sagt, Happymtb är där man ska titta om man vill hänga på en tur. Kolla efter 'Easy rides' som brukar hålla ett lungt tempo.

Angående var man ska cykla, det finns många bra områden i Gbg, tex Delsjön, Vättlefjäll och Änggårdsbergen. Ute på stigarna är det ganska tekniskt för det mesta så att ge sig ut på en hybridcykel är inte att rekommendera.


Happy är också bra om du vill låna en cykel, alla där har minst fyra :) Jag kan tänka mig låna ut min vintercykel på våren (när jag har renoverat klart min sommarcykel)
 
funbeat kan funka också som tur-raggnings-site :)
Eller varför inte utlysa en själv? Skriv att du vill cykla men behövar ha guidning, det brukar jag göra :)
 
Hej Hanna!

kul att du vill börja cykla!

Happy är kanske ett rörigt forum ( o ibland lite pubertal grabbig jargong) men på turerna är det fantastiskt go stämning och alla är välkomna. Man får mycket uppmuntran som ny.
Välj turer markerade med "easy" eller "sloppy" - de håller lägre tempo.
Eller lägg in en tråd själv och be om guidning! Det gjorde jag rätt mycket i början och hade många trevliga turer där ingen förväntade sig att det skulle gå i "leo-tempo" (Leo är en levande legend på Happy, har turer som är långa i högt tempo, undvik dem i början ;) )

Ett alternativ är att haka på CK Masterns initiativ med "Tjej MTB" på torsdagar 18.00 i Skatås.
De har två cyklar att låna ut. Hör av dig till dem och boka en inför någon lämplig torsdag.

Lycka till så ses vi i skogen!

M
 
Jag orkade inte gå runt och fundera. Jag köpte en cykel, en enkel billig en (men den ska nog hålla för mig i början). Nu vill jag gärna med ut i skogen. Ska leta reda på nån lämplig tur med Happy, och göra som alla säger, bara hänga med.
 
Jag köpte en Nishiki Timbuku. begagnad men knappt använd. Jag tror jag är nöjd. Premiärtur idag, med happymtb. Funkade fint (förutom min cykelteknik då).
Nu vill jag ut och cykla!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
museo12 Nybörjare offroad Mountainbike 8
stella84 MB för nybörjare? Mountainbike 11
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
andjoh88 Nybörjare! Frågor! Mountainbike 4
Florén Äm, nu var det en sån där nybörjare här igen... Mountainbike 4
Adrian91 Nybörjare Mountainbike 4
spacestar nybörjare behöver hjälp Mountainbike 9
zanna_84 Nybörjare i örebro.. Mountainbike 2
scott_scale Nybörjare i Sthlm! Mountainbike 3
dreamaboutmtb Nybörjare i mtb världen, lite hjälp vore bra : ) Mountainbike 2
kalle anka NYBÖRJARE,köpa ny cykel. Mountainbike 7
Da_Plog Nybörjare som behöver vägledning Mountainbike 1
Granbacken Nybörjare Mountainbike 1
capman Bra, Billig MTB för nybörjare Mountainbike 5
ratgull Nybörjare..crescent oden Mountainbike 2
FH Schysst länk för nybörjare inom MTB och även andra.... Mountainbike 0
karinsävje Roliga cykelleder för en nybörjare Mountainbike 4
mertheew Cykla Kvikkjokk - Ammarnäs Mountainbike 5
KLAGER Nu tillåtet att cykla i Norska nationalparker Mountainbike 1
MalinLiljesson Cykla Sörmlandsleden? Mountainbike 6
Makrolon Någon/några att Cykla med i Tanumsområdet Mountainbike 2
flierman Cykla Gåsån vidare mot Ljungris? Mountainbike 12
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
flierman Cykla Ramundberget-Fältjägarstugan bra? Mountainbike 3
pajp Folk att cykla terräng med i GBG sökes Mountainbike 3
Joakim Ambrosson Cykla i Nationalpark.. Mountainbike 24
Albin_25 Någon att cykla med i Hammarkullen Mountainbike 1
Cecilia_ Börja cykla i Stockholm Mountainbike 2
JP33 MTB/väg folk i Trångsund/Skogås som vill cykla då o då ?? Mountainbike 2
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Samir_k87 Cykla genom de svenska fjällen? Mountainbike 15
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
North1 Någon att cykla med i kungsbacka, gärna i Sandsjöbacka Mountainbike 0
Fjärdebrunn Cykla på Tjustleden? Mountainbike 0
elga Cykla i fjällen i sommar Mountainbike 0
danground Cykla Kungsleden Mountainbike 18
bigfish Cykla i fjällen? Mountainbike 17
nippon cykling vid Hellas- var får man cykla? Mountainbike 7
John_T Cykla i Örebro Mountainbike 9
hierro cykla i spanien Mountainbike 3
jomper Vill du cykla i Verbier? Mountainbike 3
Halvarsson Cykla Kungsleden Mountainbike 17
alis Cykla med UCPA - Hur tufft egentligen? Mountainbike 8
Sunkist Cykla i Jämtlandsfjällen? Mountainbike 2
davbeu Cykla på Ingarö och Värmdölandet Mountainbike 1
peon Cykla bohusleden Mountainbike 0
Minuteman MTB i KARLSTAD, någon att cykla med Mountainbike 1
balo Vart cykla runt Lund/Eslöv? Mountainbike 10
joakimr Cykla på Åland Mountainbike 1
Björkhagen Cykla i Pyrenéerna Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.