Äm, nu var det en sån där nybörjare här igen...

Tjenna!

Jag är total-novis på MTB. Jag har pysslat med fixedgear och lvg innan men ganska nyligen (några veckor sedan) upptäckt tjusningen med slingrande milslånga stigar. Detta måste väll klassas som XC?

I varje fall är jag på jakt efter en cykel. Jag gjorde en snabb sökning (utan att egentligen veta vad jag skulle söka på) men hittade varken någon gammal tråd att posta vidare i eller någon som behandlade vad jag undrar.

Till frågan. Jag har en tajt ekonomi, jag prioriterar lvg men vill fortfarande ta mig fram i skogen. Just nu kör jag på gaspipe-merrida, ss i brist på fungerande växlar. Jag försöker hitta något som är minimalt bättre. Det som finns på blocket är antingen för dyrt, skit eller dirtcyklar. Därför slog det mig, vad är det egentligen för skillnad på en Dirt och en XC? Utom ramens form. Ponera att man sätter i en lång sadelstolpe i en Dirt, vad får man då? Tacksam för hjälp trots att jag är en störig noob. (är medlem på andra forum och känner till fenomenet) Hoppas även att jag inte brutit mot någon mystisk hemlig forum-regel.

Peace!
 
Dirtramar är i regel tunga, oförlåtande mot rötter och stenar och med en geometri anpassad för hopp och lek (nähä? ;) ) så det kan bli lite jobbigt att mata på i skogen med en sådan. Men samtidigt kan det bli buskul, om terrängen är utmanande.

Du får inte in ett par nabbade cyclocrossdäck i lvg-cykeln? Ingen långsiktig lösning att köra en väghoj i skogen men till du får råd att köpa något vettigt borde det funka. Får så klart mest bli enklare stigar och inte för stökiga utförskörningar (det går bara att bromsa bra i bocken och där är det inget roligt att hålla när det börjar stöka och är brant utför - jag har provat, flera gånger).
 
Det som finns på blocket är antingen för dyrt, skit eller dirtcyklar.

Utan att vara insatt i just denna marknad så är min erfarenhet att folk har orimliga föreställningar om vad deras begagnade cykel är värd när dom lägger ut den på blocket. Har du provat att ringa runt och lägga skambud (dvs berätta för säljaren vad deras cykel är värd för dig)?
 
Det där med blocket-säljares förunderliga benägenhet att övervärdera sina cyklar känner jag till! Low-bottom-line racrar, värda högst 200 kr, kan läggas ut för 1,5k, tack för det Fixed Gear!

Jag har funderat på CX (alltså konvertera min racer) men det känns väldigt stötigt! Jag kör över rötter, stenar, gropar, grusvägar osv och jag tycker att min odämpade mtb har för lite fjädring och den har trots allt minst fyra gånger så mycket luft i däcken.

Jag skall försöka prata med folk i min närhet. Saken är den att min budget är så gott som obefintlig så jag får i stort sett förlita mig på gåvor. Med lite tur kan jag dock få en bättre ekonomi i slutet av sommaren och då slår jag till!! (hur man nu ska få det för familjen. De började klaga 7 cyklar bakåt i tiden...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.