Nybörjare

Hej, har precis kommit hem från min första tur, på min nyinköpta cykel... (en Bushwacker) Har lite frågor. Är det okej att skölja av kedja och växlar m. vatten? De blir väldigt skitig upptäckte jag.
Hur sköter jag cyklen bäst för att den ska hålla så länge som möjligt? Blir glad för alla tips.
Slutligen en idiotfråga... Visst ska man ej trampa när man växlar...?

Tack på förhand!

M.v.h. Ola
 
Tja!!

Skölja av kedja o drev osv med vatten är väl okej, men du ska inte ha speciellt högt tryck, för då kan det tränga in i känsliga delar och rosta, som i nav och kullager osv. Kom ihåg att olja kedjan efter några turer så den håller sig fräsch också. Ju mer tvättning ju mer smuts, och olja försvinner ju.

Skötselråd, hmm ja, du får väl smörja in kedja osv efter några turer och tvätta och peta bort skit. Här få fler komma med förslag. Själv brukar jag olja kedjan efter kanske 3 turer och tvätta kanske varannan gång beroende på hur skitig den blir.

Du ska trampa när du växlar(!!!), men för att få bästa verkan skall du när du växlar lätta på tramptrycket, för annars smäller det ganska bra. Det märker du om du växlar i en brant uppförsbacke eller när du spurtar och tar i. Jämför det med när du trampar mjukt och växlar. När växlen gått över är det bara att ta i igen. Dessutom sliter det mycket mindre på grejerna om du trampar mjukt när du växlar

För visst har du såna växlar där kedjan lägger sig på olika stora drev? Kanske bäst att säkra sig om det först :)
har själv inte hört nåt om Bushwacker, men har du såna växlar där det är en vajer som går in i navet så ska du endast rulla medans du växlar. Kanske går om man trampar väldigt försiktigt.

/Mattias

[Ändrat av Mathew 2004-05-03 kl 20:58]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.