Nybörjare...

Hej på er!

Jag har vandrat 1 gång för ca 15-20 år sedan - men då var jag liten och behövde inte bry mig så mycket - bara hänga med...
Nu ska jag vandra igen men vill och måste bry mig! :eek:)

Jag har en del frågor om någon har lust att ge några bra tips.
Vi ska vandra under 3 dagar (2 nätter med tält) och utgå från Storulvåns fjällstation.
1. Vi tänkte göra den i början eller mitten av september? Något speciellt att tänka på?
2. Vet någon hur lederna är där? Stenigt, svårgått, blött, vadning(???) ?
3. Jag tänkte gå i ett par låga vandringsskor. Inga speciella, men heller inga konsum-skor... Om ni förstår. Vad tror ni om det?
4. Mat... Några bra tips på vad och hur man tillagar. När vi gick sist så använde vi ett spritkök - är det det som gäller nu med? Vi kommer säkerligen att gå förbi 2 fjällstugor - ska man köpa proviant där? Tips tas emot med tacksamhet!
5. Vi ska tälta. Får man slå upp tältet i stort sett var man vill? Förutom på hus och villatomter.... ;o)

Tack på förhand!!!!

Vänligen
Benny :eek:)

4. Mat... Några bra tips på vad och hur man tillagar. När vi gick sist så använde vi ett spritkök - är det det som gäller nu med? Vi kommer säkerligen att gå förbi 2 fjällstugor - ska man köpa proviant där? Tips tas emot med tacksamhet!

Smaken är som baken, men jag föredrar att ha gasbrännare till mitt trangia. Sprit är förvisson något bränsleeffektivare, men eftersom man inte kan reglera lågan lika enkelt, och dessutom inte vill riskera att bränslet tar slut innan maten är färdig, upplever jag ändå att man måste ta med mer bärnsle om man använder sprit.

Med gasbrännare blir matlagningen enklare och roligare, utan att man bränner sig. Gasbrännarnas största problem är tillförlitligheten. Eftersom det finns fler detaljer på en sådan brännare finns det också mer som kan gå sönder.

Jag har aldrig haft problem med gasbrännare, men tar ändå alltid med en spritbrännare och lite bränsle som nödreserv.

Angående maten kan jag rekomendera att söka lite på internet efter recept på torkad köttfärsås, som du enkelt tillagar själv och dessutom är en riktig höjdare att smälla i sig på fjället.

Annars är pasta med salami (så torr, och smakrik som möjligt) min stående favorit. Viktigt dock att ta med lyxig olivolja som ytterligare förhöjer smaken. Kan kännas som onödig vikt, men olivolja är ju rent fett, och därmed väldigt energieffektivt.

Jag tycker att du ska köpa provianten innan du åker. Dels för att spara pengar, men framförallt för upplevelsen. Jag tycker att det är en oslagbar känsla att ge sig ut i vildmarken och veta att man klarar av att bära med sig allt man behöver för att överleva. Som nybörjare kan det ju dock vara bra att gå med så lätt säck som möjligt, men med tanke på hur kort er vandring är borde det inte innebära några problem.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
AFe; sa:
Smaken är som baken, men jag föredrar att ha gasbrännare till mitt trangia. Sprit är förvisson något bränsleeffektivare, men eftersom man inte kan reglera lågan lika enkelt, och dessutom inte vill riskera att bränslet tar slut innan maten är färdig, upplever jag ändå att man måste ta med mer bärnsle om man använder sprit.

Efter att ha läst på vet jag numera bättre. Gasen är inte bara energieffektivare i praktiken, utan även i teorin.

Ni hittar en tabell här: http://www.primus.se/SE/faq/faq_fuel.html

Och här är köttfärssåsen: http://www.tilltopps.com/index.php?menu=4.7&page=1
[Ändrat av AFe 2005-08-03 kl 02:07]

Lättgånget

2. Vet någon hur lederna är där? Stenigt, svårgått, blött, vadning(???) ?

Lederna är lätta och väldigt vältrafikerade, i synnerhet mot Sylarna och Blåhammaren. Varierad terräng, allt från helt slätt till väldigt stenigt. Kan bli lerigt vid regn, men i allmänhet bra nybörjarterräng.

3. Jag tänkte gå i ett par låga vandringsskor. Inga speciella, men heller inga konsum-skor... Om ni förstår. Vad tror ni om det?

Kolla på Ecco Receptor, jag har recenserat dom här på Utsidan. Kanondojja.

Vi kommer säkerligen att gå förbi 2 fjällstugor - ska man köpa proviant där? Tips tas emot med tacksamhet!

Ta med krubb! Allt du köper på stationerna flygs upp med helikopter och är SKITDYRT!

5. Vi ska tälta. Får man slå upp tältet i stort sett var man vill? Förutom på hus och villatomter.... ;o)

I stort sett, man får inte slå upp för nära stationerna dock. Jag tror det är 1km som gäller. Kolla med stationerna, dom brukar inte vara omöjliga...

/Hasse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips