Nybörjare söker kunskap

Hejsan!

Jag har för ett tag sedan fått upp ögonen för bergsbestigning. Om det är en tillfällig romans vet jag inte men intresset finns!
Den enda erfarenheten av bergsbestigning jag har är när jag tillsammans med mina kompisar vandrade upp för Zugspitze i Tyskland. Det var väldigt kul och inte särskilt svårt. Väldigt bra första berg skulle jag säga. Efter denna lilla utflykten fylldes jag av en lust att bestiga Mt Blanc (utan någon guide)! Jag har läst om folk som vandrat upp för berget och det verkar inte vara helt omöjligt som nybörjare vid ideala förhållanden.

Min fråga är då vad ni har för råd om hur man kan förbereda sig inför en sådan bergsbestigning? Finns det några berg som är mera lämpliga att bestiga innan Mt Blanc?( En av planerna är att bestiga kebnekaise innan) Faktaböcker som är bra att ha läst?

Alla tips välkomnas!!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Behövs verkligen klippklätterkursen för Mount Blanc?

Den vettigaste boken jag känner till är Freedom of the Hills (2010). Men jag är ingen alpinist, men jag har kunskaper ifrån grund och fortsättningskurs i klippklättring och jag tror inte det på något sätt påverkar mina möjligheter att bestiga Mount Blanc normalvägen, förutom att jag kanske har starkare ben.

Du kanske i stället skall gå någon av STF:s eller Friluftsfrämjandets högalpina kurser i Kebnekaise-området (finns även privata alternativ)? Vad jag sett finns en sommar- och en vinterversion, och de verkar väldigt ändamålsenliga för dina syften. Man får lära sig grundläggande rep- säkrings- och firningsteknik, hur man hanterar stegjärn och isyxa, glaciärvandring, räddning ur sprickor och annan kamraträddning, lite elementär lavinkunskap m m.
Den här sortens kurser hålls naturligtvis även både i Alperna och Tatra, om det börjar kännas sent på året uppe i Norrbotten. Kan t om bli billigare än i Sverige, åtminstone i Tatra.

Hejsan!

Jag glömde tillägga att jag för tillfället studerar i luleå, har därför som dem flesta studenterna liten budget. Efter en lite efterforskning visar det sig att det finns en klättringsvägg precis vid universitetet. Ska ta mig dit och se vilka möjligheter det finns att gå kurser osv.

Joanna:
Tack för tipset. Jag ska kolla upp lite om kurserna.

lyckegard:
Jag har även fått för mig att det inte skall behövas någon klättring för att nå toppen av Mt Blanc? Ska kolla upp boktipset.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips