Nya inlines?

Jag åker (skulle jag gissa) runt 100-120 mil om året, mest raksträckor och lite över 20km per tillfälle på lite under en timme (2-3 gånger per vecka). Åker ibland 30-40km rundor, men högst 2 gånger per månad. Jag åker även till och från jobbet. Det är 2km nedförbacke nästan hela vägen till jobbet och, om möjligt, mer uppförsbacke hem... :)

Jag tränar nästan inget över vintern så konditionen är alltid i botten på våren för att bli hyffsad under sommaren och bra på hösten.

Jag har idag ett par salomon fitness-skor med max 4x82mm hjul, fast både hjul och broms är dags att byta. Hade egentligen tänkt att köpa nya hjul och bromsar, när jag fick syn på ett par Rollerblade Crossfire 90 för 2000:- i affären. De passade riktigt bra på mina fötter... Jag har dock aldrig åkt med större hjul än 82mm. Vilka andra krav ställer större hjul på åkaren för att de skall bli roliga? Bättre teknik, mer muskler eller bättre kondition?

Jag har inga ambitioner att tävla eller något sådant, bara ha kul när jag är ute och åker och fortare är alltid roligare än saktare.

Kort sagt, är de ett bra köp för mig eller skall jag titta på andra (eller helt enkelt gå tillbaka till grundplanen och köpa nya hjul och broms?).

/Sebastian

Låga skor

är bättre för det blir större rörlighet i fotleden och då kan man ta ut skären bättre.

Dina fötter får bestämma vilken skomodell som är bäst för dig.

Skillnaden mellan 82 mm och 90 mm hjul är att 90 mm slits mindre snabbt och ger en lite vibrationsfriare gång på grov asfalt. Å andra sidan så accelerear ett större hjul marginellt långsammare, blir något tyngre och marginellt så kommer du 4 mm högre upp från asfalten vilket kanske märks? som sämre stabiltet.

Alltför udda hjulstorlek bör undvikas då det blir svårt att hitta nya hjul då de gamla är nedslitna.

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej,
den största skillnaden du sannolikt kommer märka med ett par nya inlines jmf med dina gamla beprövade kommer nog bero på att de nya har fräscha hjul och kullager. Större hjul kan nog vara bra för vissa men man skall nog inte förvänta sig ngr drastiska skillnader bara av det. En längre skena med kanske 5 hjul ist. för 4 påverkar nog åkhastigheten mer än större hjul.

En lägre sko precis som Thure säger tillsammans med en längre skena har högre potential för att få upp åkhastigheten.

Sen gäller det bara att välja vad som passar dig.....:)

J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips