Ny prismastuga i Unna Räita

Skönt att de reparerar, stugan var i väldigt dåligt skick och dasset fanns det ingen yttervägg på när jag var där förra sommaren. Det är en fantastisk plats som är värd att besökas. Tråkigt att de skippar kaminen, platsen är mest besökt på vintern, men det är kanske ändå förståeligt om folk missköter sig. Mindre förståeligt är väl att det kommer kosta 250 kr per person för att få gå in och sätta sig och ta en kopp kaffe i det här vindskyddet innan man skidar tillbaks till Nallo, med de nya prissättningarna från STF.
Är det någon som vet om man kan läsa protokoll någonstans från när det tas beslut om hur stugor ska renoveras? Det måste ju ha funnits en diskussion om vilka beslutsgrunder som finns och hur man ska göra.
 
Skönt att de reparerar, stugan var i väldigt dåligt skick och dasset fanns det ingen yttervägg på när jag var där förra sommaren. Det är en fantastisk plats som är värd att besökas. Tråkigt att de skippar kaminen, platsen är mest besökt på vintern, men det är kanske ändå förståeligt om folk missköter sig. Mindre förståeligt är väl att det kommer kosta 250 kr per person för att få gå in och sätta sig och ta en kopp kaffe i det här vindskyddet innan man skidar tillbaks till Nallo, med de nya prissättningarna från STF.
Är det någon som vet om man kan läsa protokoll någonstans från när det tas beslut om hur stugor ska renoveras? Det måste ju ha funnits en diskussion om vilka beslutsgrunder som finns och hur man ska göra.

Ja, den gamla är i rätt dåligt skick om än fortfarande ett härligt skydd från elementen i den situation man ofta är i efter en hård dags vandring dit. Jag var också där förra sommaren. Fick täta dörren med en STF-filt från 1962 och kaminen läcker ju så mycket att den är oduglig.Dassen ska vi inte ens tala om... bra utsikt samt dödsfälla neråt om man inte ser sig för på kvällen...

250 spänn för entré till Unna Räita v2, låt mig gissa att denna kommer betalas ganska sporadiskt om det stämmer. Eller stugvärd på plats hela tiden? Eller planerar de full videoövervakning och mobiltäckning, och man öppnar dörren med en Swish, i sann 2020-anda?
 
Ok, det är ingen serviceavgift i vindskydd? Jag trodde det var samma som i vanliga stugor, då får jag ta tillbaka. Det var vanliga avgifter i Unna Räita för den stuga som var iallafall, utan dass och med trasig kamin. I stugor har de ju höjt serviceavgiften till 250, från att det tidigare i några år varit avgiftsfritt att stanna till på dagtid. Innan det kostade det 50 kr om jag minns rätt.
 
Ok, det är ingen serviceavgift i vindskydd? Jag trodde det var samma som i vanliga stugor, då får jag ta tillbaka. Det var vanliga avgifter i Unna Räita för den stuga som var iallafall, utan dass och med trasig kamin. I stugor har de ju höjt serviceavgiften till 250, från att det tidigare i några år varit avgiftsfritt att stanna till på dagtid. Innan det kostade det 50 kr om jag minns rätt.

NU blir jag osäker, och lite letande får fram att olika vindskydd/raststugor har ju olika ägare. För de som staten äger kostar det inte, tex Valfojokka. Men kanske annorlunda i Detta, jag har dragit iväg ett mail till STF och frågat.
 
Det är klart att inte alla väljer att betala för sig, och antagligen ännu färre då det i den gamla stugan inte ens fanns någon betalningsinformation. Men många vill nog göra rätt för sig. När jag sov en natt för några år sedan så gick vi in och betalade motsvarande en tältavgift när vi passerade Tarfalastugan dagene efter. Jag betalade mest för att jag ville att det skulle synas i STFs finanser att stugan faktiskt användes, och att det skulle motivera en satsning på en upprustning. Det verkar ha lyckats!

Synd att den nya inte har kamin. Då blir det lite svårt att bo där vintertid utan att vara fullutrustad för tälttur. Möjligen sjunker betalningsviljan om man inte förbrukar något (dvs ved) när man bor där.
 
Skulle aldrig våga röra mig i dessa trakter vintertid utan tält. Såg en blöt och blåsig sommardag fram emot vindskyddet i Kaskasavagge... Fyra ryssar där redan, tackade för erbjudandet att få plats och såg mig om efter tältplats. Men bara att de finns, gör ju att marginalerna blir förbättrade!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Gunnar81 Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge Fjällvandring 21
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
Phil_Warsaw Visttasvaggi or Unna Visttasvaggi Fjällvandring 9
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
miaber Vandring Katterat - Unna Allakas Fjällvandring 7
Jojosurf Hilleberg Soulo vs Unna Fjällvandring 10
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Kristina.Ö Unna Vistasvagge eller Vistasvagge? Fjällvandring 12
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
YvonneJson Klarar vi Riksgränsen-Unna Allakas? Fjällvandring 6
Beisfjord - Unna Allakas Fjällvandring 1
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
haiwa mårma / unna räitavagge Fjällvandring 7
piaea Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure Fjällvandring 9
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Robert S Stugorna i Kaskasavagge och Unna Räita - vilket skick? Fjällvandring 10
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
Gunnar81 Svåra vad i Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 1
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
RedRobin Riksgränsen-Unna Allakas-Narvik Fjällvandring 4
camlun Unna Räitastugan Fjällvandring 13
Jönsson72 Unna Räita från Vistasdalen Fjällvandring 10
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Red Robin Hilleberg Unna? Fjällvandring 9
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Nallo/Unna Räita? Fjällvandring 9
maria_e_k Unna allaks - riksgränsen - hur svårt är vadet? Fjällvandring 9
givin Katterat – Hunddalen – Cunojavri - Unna Allakas – Abiskojaure – Abisko Fjällvandring 18
Walters Vistas-Unna Räita Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.