Ny på allt som har med övernattnig och långa vandring

Hej!

Ätnligen känns det som man har hittat en bra sida där det finns bra info och roliga människor =)

Jag är en tjej på 23 år med hund och Sambo som i sommras var ute och gick sörmlandsleden vid Åker Styckebruk och vi var rätt så sent ute så vi hann inte gå många vandringar förräns det vart för kallt och blött och snön kom.

Ska så snart det går (när snön förvinner och det inte är så blött) vandra sörmlandsleden mot Flen.
Testa att övernatta ute i det blå =) och ändå vara "nära hem".

jag vill vandra i Fjällen och som nybörjare vet jag inte riktigt vart jag ska vända mig till och vilken led som är bäst eller vilken som är "enkel" för en nybörjare. Vill inte ge mig på något som är för tufft för en nybörjare.

Kanske du kan hjälpa mig med tips och råd.
Någon led som ni tyckte var kul och som ni aldrig kommer att glömma =)
 
Södra Jämtland fungerar väl alltid.

helags, sylarna, vålådalen

men även det kan ju vara tufft för somliga

många överkattar dock tuffhetet IMO

andra underskattar
[Ändrat av crazy 2007-02-08 kl 19:02]
 
Hej.

Frågan du ställer är svår att svara på eftersom det handlar så mycket om tycke och smak. I princip finns ingen led som är för svår om man är vid någorlunda god vigör. Jag har dock några grundtips:

1. De närmaste högfjällen ligger på gränsen mellan Jämtland och Härjedalen. Jag vandrade där en hel del när mina barn var små. Där finns gott om lättvandrade stigar och en hel del stugor att sova i om man så önskar. Köp Fjällkartan Z6 och börja planera. Start i Ljungdalen, vidare till Helags med topptur och sedan Sylarna och ett bastubad är en bra start.
En klassiker i detta område är Jämtlandstriangeln: Storulvån-Blåhammaren-Sylarna-Storulvån. I så fall tar man tåget till Enafors och buss/taxi därifrån.

2. Mer dramatiska fjäll hittar ni om ni vandrar på någon av de tre stora lappländska lederna: Kungsleden, Padjelantaleden eller Nordkalottenleden. Samtliga dessa leder har övernattningsstugor (ibland ganska lyxiga sådana) på lämpliga avstånd. Googla på dessa så hittar du mycket läsvärt. Använd också sökfunktionen här på utsidan så hittar du mycket läsning.

3. LÄS! Börja t ex med att låna Lars Magnussons "Vandra i Sverige". Han beskriver kort de flesta (alla?) vandringsleder som finns i Sverige. Han ger också vidare lästips.

4. Ta kontakt med STF.

5. När ni har betsämt er för vilket område ni vill vandra i kan du skriva en ny fråga här på Utsidan, så kan jag nästan garantera att du får många och mer precisa tips och förslag.

Lycka till önskar
HåkanF
 
Bra tips från Håkan.
MAJJEN; sa:
De närmaste högfjällen ligger på gränsen mellan Jämtland och Härjedalen.
Ännu närmare har du Grövelsjön som ligger på gränsen mellan Norge och Sverige i nordligaste Dalarna. Både den norska och den svenska delen av Grövelsjöfjällen bjuder på fina fjällvandringar.

[Ändrat av Anders M 2007-02-09 kl 00:06]
 
Beror lite på hur länge ni vill vara ute, sova i tält eller stuga.
Jag vill precis som Håkan tipsa om Padjelanta.
Tåg och sedan buss till Ritsem (eller bil), båt över till Vaisaluokta. Sedan vandring till Kvikkjokk. Det blir ca 10 dagar.
http://www.padjelanta.com

/Ulf
 
Tja Crazy

Tack för tipset! =)

Det ska jag skriva ner :) och kolla vidare på nätet :) Uppskattar verkligen alla tips som jag kan få :)

D jag funderar över är hur långt kan man gå (i lugnt takt) på en dag.

Vart kan man hitta kartor??
 
Det handlar inte så mycket om hur långt man kan gå. Utan hur långt som är lagom, med packning och så njutbart att man vill och har lust att upprepa det dagen efter.
Har du oändlig packning så blir sträckan noll (0). Med lagom packning, och det är personlig tolkning och uppfattning mellan filosofierna, svensktungt(anmarsch expedition till fjällvandring 14 dagar +30kg) respektive KL--UL som den andra ytterligheten.
Alla är väl numera överens om att fly bomull närmast skinnet samt att undvika dubletter och allt bra att ha...men sen varierar det över hela skalan. Eftersom ni redan gått, har ni säkert egna funderingar och lösningar.
Någonstans mellan 1,5 och 2,5 mil beroende på konditionerna underlag, uppför, nerför, stenigt, packning, ork, lust och väder samt vandringskamrater.
Att gå för att komma fram är något helt annat och ur långt man kan gå begränsas väl bara av pannben och fötter.
Både 10-mila och långmarscher med packning görs på mindre än ett dygn, men kräver alla återhämtning efteråt. Gamla 100 000 Generalstabskartor ger ett mått,
Förbandet som bodde i mitten av bladet skulle kunna gå till kartkanten på cirka ett dygn. Det blir några mil...

go tur
 
såå många ställen och så kort tid *skratt*

vilka bra ställen ni tipsar om, visade sig att sambos föräldrar har varit däruppe och vandrat när barna var små =)
snacka om att världen är liiten.
 
har de speciella kartor för just vissa områden?
Är med i sörmlandsleden och där kan lam klicka på en karta och så får man fram leden, men inte så detaljerat som på en orienterings karta.

kan man hitta kartor på kommunhuset? Det tipsade en vän mig om att vill man ha orienterings karto kan man gå till kommunen.
 
Jag har planer på att packa ner det mest nödvändigaste (inget tält) på en dags promenad. vill känna hur det känns och vad det är man orkar med.

Min första vandring kommer att vara Från Hälleforsnäs till Harpsund och se på så sätt vad som är tungt och om man verkligen behöver allt man har med sig.
(Visst det är annorlunda om man är ute på flera dagars vandringar,) men nu hade jag tänkt att vi går dit och får skjuts hem. Det får ta den tid det tar för oss att gå, vi kommer att stanna upp på vissa ställen och sen fortsätta vandringen. Vet inte hur långt det är, det vill jag inte veta förräns vi kommit hem igen *Skratt*

Vet att barnen i skolorna här har den vandringen som frilufts dag och det tar nästan en hel dag för de att gå (utan packning)

Kan inte snön försvinna så vi kan bege oss ut =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersw-2010 Någon som har koll på Tjäktapasset nu? Vandringsleder 19
crilleus Har någon vandrat på alvaret? Vandringsleder 9
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
igs Sadelinleden på Åland Vandringsleder 2
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
pajaflow Vandrat på Ven Vandringsleder 5
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Nosse Ta med hunden på helgs turen? Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
SimonLindberg Sova i stugan på Vaktarekullen vintertid Vandringsleder 1
THQSTsimon Tipps på Ställen för kort Vintervandring Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
igs Vindskydden på Östgötaleden Vandringsleder 3
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Kakan_pi Saltoloukta - Sitojaure på en eftermiddag? Vandringsleder 6
alextangclan Övernattningsbara grottor på Kullaberg? Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
Mummis Önskas: Bilder på kustleden i Hälsingland Vandringsleder 1
Naturfamiljen Vindskydd på Gotland? Vandringsleder 15
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1
Melinmalmberg Tips på sevärdheter i lappland Vandringsleder 7
jellev 3-4 dagar på vintern? Vandringsleder 3
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.