Ny cykelkategori om gravelcykling önskas

Ja, som rubriken antyder, så tycker jag att det vore lämpligt med en ny separat kategori för grusvägscykling (engelska gravel), vilket på goda grunder det snabbast växande cyklelsegmentet just nu.

Bakgrunden till detta är att moderna MTB-cyklar succesivt fått allt längre slaglängd på dämparna och därmed blivit allt mer kompetenta i stökig och teknisk terräng - men samtidigt också blivit allt mer trista på snällare stigar och grusvägar, så som många har i sin närhet.

Som motvikt har det nu kommit många s.k. gravel-cyklar, som är specialanpassade för just grusvägscykling. Ofta har dessa gusvägsturer inslag av både asfaltscykling och lättare stigcykling.

En gravelcykel kan nog enklast förklaras som en "komfort-racer" med avslappnad ramgeometri, som tar ca 40-45 mm breda däck i 622 mm/700C och oftast ännu lite bredare däck i 584 mm/650B/27,5".

Det säljs även varianter med plattstyre, för den som föredrar detta. Alltså moderna hybridcyklar.

Hur som helst! Denna kategori cyklar växer (på goda grunder) snabbt i försäljningssiffrorna.

Med dagens kategoriindelning hamnar dessa cyklar lätt "mellan stolarna", då de varken är en landsvägscykel, mtb eller en klassisk långfärdscykel. Alltså behövs en fjärde cykelkategori här på Utsidan.se om just gravelbikes.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Intressant förslag Niklas!

Hur skiljer sig en modern grus/ gravelcykel från en cyklocross?

Hur tycker du man skall sortera in frågeställningar om bikepacking som vad jag förstår ofta görs på just gravelcyklar.

Thure
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Tja, vad jag förstår, så är en cyclocross cykel anpassad för just cyclocross, alltså ca 1 timmes cykling runt en teknisk varvbana, där åtminstone de allra flesta cyklisterna bitvis springer med cykeln.

Här finns en drös UCI-regler, som begränsar designen. Bl.a. att man (under tävling) får max ha 33 mm breda däck.

Cyclocross är ju en ganska liten företeelse i Sverige, men större neråt Nederländerna och Belgien.

Gravel är ju mer längre grusvägsturer med ofta lite grövre däck och en mer avslappnad geometri. Men det är inte nödvändigtvis några vattentäta skott mellan de olika cykelmodellerna.

GCN har gjort några sevärda youtube-klipp om gravel vs cyclocross:



Angående bikepacking-frågor, så passar de väl bäst i kategorin långfärdscykling
/Niklas
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips