nej då får man ta till lyxköpet; höga muckboot-stövlar, så nu har man varma tår till dödagar!
Det där är min genre! Livsöden, seglingsskildringar, reseberättelser och historier om överlevnad. Jag har läst löjligt många och har ett eget litet bibliotekoch nautica, reseskildringar m.m.
som exempelvis Sandbankarnas gåta av Erskin Childers, globetrotter å notorisk seglare som bland annat smugglade vapen till irländska IRA och blev avrättad.
Anders Källgårds reseskildringar rekommenderas, ävenså Fredrik Sjöbergs dito.
.
Intressant!Det där är min genre! Livsöden, seglingsskildringar, reseberättelser och historier om överlevnad. Jag har läst löjligt många och har ett eget litet bibliotek
Sandbankarnas gåta är bra, det ska sägas. Läs också Björn Larsson, som förvisso skriver fiktion, men ändå med den rätta känslan. Han har ju också, precis som Childers, seglat i den region han beskriver i böckerna. Den keltiska ringen är en bra start, liksom Från vredens kap till jordens ände.
Ha de!
//Anders
TJ har ja snuddat vid, intressant människa! bra lästips, Freuchen har åxå en hel del intressant att berätta, å om händelser som är svåra att föreställa sig som bekväm nutidsmänniska.Apropå nautiska berättelser, Tristan Jones är också läsvärd. Svårt att säga hur mycket han har skarvat, men resultaten är fantastiska läsupplevelser. Ungefär som Peter Freuchen... kan det verkligen stämma det han upplevde i den igendrivna igloon med snöspaden utanför? Jo men man vill ju...