novis.vilken GPS?

Behov:navigera i fjälltrakterna norra sverige-nedladdningsbara kartor eller helst förprogrammerade.
Gärna termometer och höjdmätare,barometer.
Lätt o smidig,vanliga batterier.
Alltså.vägar i europa,stadsnavigering etc inte intressant.
Vad gäller.ser det finns Garmin Etrex etc i olika prisklasser.
Kartor till fördyrar ju om det ändå finns modeller där de medföljer etc etc-Hjälp!

Själv äger jag en Garmin eTrex Vista. Jag använder min GPS när jag vandrar och geocachar. Hade jag köpt en idag hade jag inte valt denna.

Mottagaren är extremt dålig. Det räcker med lite lövskog så tappar den signalen.
Laddningen utav kartor går extremt långsamt.
Det är svårt att se vad som är vad på diplayen eftersom den är monochrome.

Då jag är något pryltokig sitter jag och sneglar på en GPSmap 60 CSx. Enligt en god vän till mig ska mottagningen på denna vara riktigt bra. Ryktet säger att den till och med kan behålla signalen inomhus (inte sett det med egna ögon). Hur snabbt den laddar kartor etc. har jag inte en susning om. Men den verkar fräck ;) Fast priset är ju därefter. 5500:- för en handhållen gps är inte försvarbart. På e-bay verkar man kunna komma ner på dryga 50% av det priset, om man nu kan skita i lokal garanti.

Hur som helst så bör du enligt mig, hålla dig borta från Vistan.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tänk på att skilja på förra Vista och Vista HCx (H=känslig mottagare, x=minneskort).
60 CSx är högt på önskelistan, men det går antagligen att klara sig med mindre/billigare.
Kartkostnad tillkommer för friluftskartan till Garmin.

bilnavis kommer med karta, men det är inte målgruppen för dej tror jag.

dyrt

Det blir kostsamt att hitta rakaste spåret!Får avvakta över vintern,men visst vore en GPS bra även till vårvinterns skoterturer.men över 5000kr är väl magstarkt för att ta sej framåt i dålig sikt.
Egentligen är det ju klokast att inte gå/åka nånstans i dimma etc.

För att ha ett extra stöd vid skoterfärd i dâligt väder klarar du dig med en Geko.
Lägg upp en tänkt rutt, nâgra waypoints vid strugor och hemmet t ex sâ klarar du dig.
Ta med extra batterier oxâ.
Men vill du ha bästa tillgängliga kartmaterial och navigationsfinesser sâ välj en ny GPS60CSx

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips