Norr om sommern

Hej. Någon som vandrat i området alldeles norr om sommern? Tänkte eventuellt vandra från färjelägret som går över från Torpön och sedan en rundslinga på några mil. Är det kuperat, eller lättvandrat? Gammelskog eller bara massa kalhyggen? svårt att läsa ut från kartan tycker jag, och även flygfoton via Eniro.
Ubbe
 
Finns en vandringsled runt Torpön, inget jätte upphetsande men det fanns ett mycket trevligt vindskydd på nordöstra delen av ön.
Vad gäller skogarna norr om har jag inget att komma med.

//tobbe
 
Jag har inte vandrat någon av lederna där men varit en del i skogarna och som tidigare inlägg Torpön runt är ju en variant, jag tycker det är väldigt fint på Torpön!!. Jag tror inte det är extremt kuperat .. men det är ju verkligen inte slätt där heller. Allting är ju relativt! En gissning är att det är mer kuperat mot Malexander än mot boxholm!
Boken Vandra i Östergötland beskriver leden Boxholm - Malexander som "medelsvår" och leden Torpön som "Lätt - medelsvår (kuperat)" Vad det nu säger!? :)
 
Sjön heter förstås Sommen. Jag har gått Malexander-Boxholm i bägge riktningarna. Sträckan närmast Boxholm (c:a 15 km) är den finare delen. Fint rastställe, med palts för tält, vid en sjö vars namn jag glömt (men tyvärr går det väg dit). I riktningen mot Malexander är det på slutet rätt förvirrande - sådär 5 km från byn tog alla markeringar och alla antydningar om en gångvärdig stig slut för mig. Jag tvingades gå ned till landsvägen, följa den ett stycke och sen gå upp mot leden igen. Läsa kartan var alltså inget problem, men det ska inte vara en kamp att ta sig fram.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.