Nordkalottleden, Etapp 3 Riksgränsen till Vaisaluokta

Hej,
Jag funderar redan nu på nästa års vandring. Jag har tänkt att fortsätta med Nordkalottleden, 3-etapp från Riksgränsen till Vaisaluokta via de norske hytterna.
Dag 1, Riksgränsen eller Katterat – Hunddalhytta
Dag2, Hunddalhytta – Lossihytta (alternativ Hunddalhytta – Cunojavrihytta via Oallavaggi)
Dag3, Lossihytta – Cainhavaggihytta (alternativ Cunojavrihytta – Cainhavaggihytta)
Dag4, Cainhavaggihytta – Skoaddejavrihytta (alternativ till Gautelihytta – Skoaddejavrihytta)
Dag 5, Skoaddejavrihytta – Sitashytta
Dag 6, Sitashytta - Paurohytta
Dag 7, Paurohytta – Roysvatnhytta
Dag 8, Roysvatnhytta – Rautojaure (43km med en övernattning i tält)
Dag10, Rautojaure – Vaisaluokta/ Ritsem
Turen skulle kunna klaras med 10- alternativ 11dagar.
Det jag skulle vilja veta är svårighetsgraden i jämförelse med de tidigare etapperna av Nordkalottleden Etapp 1 Kautokeino-Kilpis och Etapp 2 Kilpis-Abisko. Förmodligen ska jag vandra solo i början av september.
Vilken turkart anslutar till BD6? Jag googlade lite på norska turkart men har inte hittat riktig.
Något annat som är viktig att veta eller synpunkter, svåra vad eller lätt klättring? Kommer man att träffa andra vandrare där? Till ex. första Etappen var betydlig mindre vandrare än vid andra etappen.
Tacksamt för svar!
Veni
 
Nu har jag skaffat kartan som tar vid BD6, "Rádjebálges, Grenseleden mellom Tysfjord og Gällivare".

Men är det verkligen ingen här på utsidan som har gått den sträckan eller åtminstone delar av den?

Kollade in nämda länken men Dansken har gått från Gautelihyttan via Kungsleden till Abisko medan jag har tänkt att gå till Katterat via de norske hytterna. Det jag har läst från hans berättelse är att den är något svår, 2 vad finns markerade på kartan och efter Paurohyttan får man ro över en kort bit. Det kanske är inget jag vill göra ensam, vi får se...
Men kanske lät det svårare än det är, därför skulle det vara intressant att veta hur mycket svårare i jämförelse med Etapp 1 + 2.
Hälsningar Veni
 
Hej Veni
Jag ha vandrat nästan hela sträckan under flera vandringar.
Jag har använd Svenska Fjällkartan BD7 på södra delen, därför vet jag inte exakt vilke vadställar är markad på norska kartan. Men där finns två svårare vad söder om Roysvatn, men i början av September är de troligt inte so djup. Om det skal vara för blöt kan man ja gå Gränseleden ner mot Ritsem istället...
Rodled mot Pauro är rejält kort, men det är lite jobbigt åt sätta båten in i sjön och tar den på land efter passagen när man är ensam. Om du har tur so möter du folk på Paurohyttan och har hjälp med detta...
På hela sät är dena etappen liten svårare än Kilpisjärvi - Abisko på grund av vadställan söder om Roysvatn och blockmark mellan Caihnavaggi och Gautelis.
Jag tror där är lika många andra vandrare på dena etappen som på andra etappen, jag har aldrig vandrat på första etappen.

Min egen berättelse om en tour på dena etappen hitter du här (På tyska och några bilder är bort :().

Hälsningnar
Henning
 
Tack Henning
En mycket bra berättelse och fina bilder (Ich konnte deine Gedanken bei der Solo Wanderung recht gut nachvollziehen).
Det blir en utmaning för mig att gå solo, måste erkänna att jag ha aldrig rod en båt (vad jag kan minnas iaf). Enligt din beskrivning är den svaraste delen söder om Roysvatn, inte bara för de vadstellerna också för att vägen är dålig markerat och svårt att se.
Att ta istället grenseleden till Ritsem kan vara en god idee.
Grüsse Veni!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Berättelse om Nordkalottleden Etapp 3 Fjällvandring 1
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
kim.fras Nordkalottleden - transport Fjällvandring 6
Gereck Nordkalottleden Fjällvandring 9
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
ludde0719 Norra nordkalottleden Fjällvandring 5
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Nallo94 Södra Nordkalottleden Fjällvandring 8
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
Ditho Hängbro över Varvvekjåhkå trasig (Nordkalottleden Pieskehaure-Stáddajåhkå) Fjällvandring 6
Mäki91 Kartor för Nordkalottleden sträcka Kilpisjärvi - Abisko Fjällvandring 8
flindvl Nordkalottleden Fjällvandring 16
aronwidforss Enklare avsnitt av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
TuomasSakari Abisko-Kilpisjärvi- Nordkalottleden Fjällvandring 3
jotho Nordkalottleden Kilpisjärvi-Abisko. Fjällvandring 2
Ahkká Beskrivning av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
Sigi Nordkalottleden Kautokeino-Kilpisjärvi Fjällvandring 1
Rebban Nordkalottleden mellan Sallohaure-Vaisaluokta Fjällvandring 2
bandy Nordkalottleden Fjällvandring 4
rollebollen Sitasjaure norrut på Nordkalottleden? Fjällvandring 3
Björn_78 Nordkalottleden Fjällvandring 6
veni Nordkalottleden från Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 11
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
UlfBack Tips för Nordkalottleden Fjällvandring 2
brst Undrar om Nordkalottleden Fjällvandring 6
inaki Nordkalottleden Kautokeino -> Kilpisjarvi Fjällvandring 2
DanneB Nordkalottleden, Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 9
inaki Nordkalottleden info Fjällvandring 4
Mc Gyver Nordkalottleden Kilpisjärvi--Abisko v. 32-33 Fjällvandring 1
anol Stalo-Sulitjelma via Nordkalottleden el. Miehttjevagge Fjällvandring 10
skutt Nordkalottleden Fjällvandring 3
Fleischer Gubben behöver hjälp om Nordkalottleden. Fjällvandring 7
johnny76 Nordkalottleden Fjällvandring 0
mr inferno info om nordkalottleden Fjällvandring 0
tsatsa Nordkalottleden Fjällvandring 2
Genväg Nordkalottleden före Hukejaure Fjällvandring 3
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
Hota Bohusleden etapp 19 Fjällvandring 4
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Mr.H Campingar Riksgränsen -Kiruna Fjällvandring 6
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
speedy Nybörjartips för Abisko/Riksgränsen? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.