Nordkallottleden - kartor?

Hej på er!

Jag funderar på att vandra nordkallottleden, men det är väldigt svårt att hitta kartor.. Speciellt för den finska sträckan. Är det någon som vandrat leden och som har några erfarenheter att dela med sig?

Tacksam för alla tips!
Johan
 
Hej,
Jag gick Nordkalottvägen från Kilpis till Kautokeino förra året i slutet av augusti. Kartan köpte jag via norska kartbutikken på nätet. Eftersom du nämner den finska delen så antar jag att du skulle gå den sträckan. Kartan som täcker den leden heter Nordreisa 1.100000. Sedan finns det en karta över bara den finska delen 1:50000 som man kan köpa i Kilpisjärvis Turiststation. Den norska kartbutikken har ett stort urval över delar av hela området. Men följer man bara Nordkalottvägen så klara man sig med kartan Nordreisa. Vill man gå orösat via Halti toppen in i Norge och vidare mot Saraelv behövs kartan Raisaduottirhaldi 1:50000.
Jag har skrivit en reseberättelse om min vandring i höstas. Kolla in den. En vandring som jag inte glömma på länge.
God Tur!
Veni
 
Tusen tack!

Hej Veni och tusen, tusen tack för ditt svar!

Upptäckte först idag att du svarat och blev väldigt glad eftersom jag inte hittat så värst mycket info kring vandringen. Ytterligare en fråga jag har är om det är praktiskt möjligt att avsluta första etappen, som du vandrade, tidigare? Jag och min vän vet nämligen inte om vi hinner vandra mer än 5-6 dagar. Finns det någon naturlig plats där man kan ta sig tillbaks mot närmsta "transport-ort"(antagligen Kiruna) för avfärd hemåt efter en vandring inom detta tidsspann?

Är förresten imponerad att du gav dig an den turen solo!
 
Hej,
Ja, det är rätt karta. Jag såg först nu din fråga angående om man kunde korta av sträckan.
Man skulle kunna ta sig till civilisationen i Saraelv. Det finns några få hus som sysslar med båtuthyrningen och kanske man kan fråga de om skjuts eller så får man gå på en asfaltväg till Såppen ca. 15km. Från Såppen bör det finnas någon buss som går till Storslett och därifrån vidare neråt till Narvik. Men det känns rätt omständligt. Annars kan man göra som många finnländare gör, nämligen starta i Kilpis och vandra till Pihtsusjärvihyttan för att gå till Halti toppen och sedan vända om. Det bör man klara av med 6dagar. Men man missar det vackra Reisadalen som sägs vara den vackraste sträckan av Nordkalottleden. Nu har inte jag gått hela leden än men nog tycker jag att denna avsnitt är något vackrare än Kilpis-Abisko.
Lycka till med vandringen!
Veronika
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...