Nordiska toppar

Vi har sedan 2010 ett litet projekt att bestiga Nordens högsta toppar. Keb, Galdhöpiggen, Glittertind och Halti är avklarade. Nyligen besteg vi Akka - oändligt vackert!

Bilder från våra turer finns här: http://contextphoto.com/sets/nordic-summits/

Kvar på listan är Öræfajökull (2110 m) på Island och Møllehøj (170 m) i Danmark
 
Vi har sedan 2010 ett litet projekt att bestiga Nordens högsta toppar. Keb, Galdhöpiggen, Glittertind och Halti är avklarade. Nyligen besteg vi Akka - oändligt vackert!

Bilder från våra turer finns här: http://contextphoto.com/sets/nordic-summits/

Kvar på listan är Öræfajökull (2110 m) på Island och Møllehøj (170 m) i Danmark

Kul projekt.
Ang Danamrks högsta så beror det på hur man räknar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Yding_Skovhøj
och smälter Keb vidare så får ni kankse beta av nordtoppen också - se annan tråd här på utsidan.

/Patrik
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Kul projekt.
Ang Danamrks högsta så beror det på hur man räknar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Yding_Skovhøj
och smälter Keb vidare så får ni kankse beta av nordtoppen också - se annan tråd här på utsidan.

/Patrik

Jo vi har noterat problematiken i Danmark, det är dock bara 2,8 km mellan "topparna", så vi tar nog båda för säkerhets skull;)
Intressant att naturen förändras, eller i detta fall snarare tragiskt med avsmältningen och dess orsaker. På den positiva sidan är dock att vi på så sätt får en ny utmaning.
 
Roligt, gör samma sak som familjeprojekt. Började med Yding Skovhöj när barnen var mycket små, sen tog vi de mer utmanande topparna varefter barnen blev större. Vi misstog oss lite på Halti dock, den visade sig vara en större utmaning än vi hade förutsett, vi gjorde ett försök men fick återkomma när barnen var större.
Nu har vi alltså klarat av Halti, Galdhöpiggen och Keb. Yding Skovhöj räknar vi, för den var officiellt högst vid den tid vi "besteg toppen". Enligt samma princip tycker vi inte att vi nödvändigtvis måste ta Kebs nordtopp när den går om sydtoppen.
 
Vi har sedan 2010 ett litet projekt att bestiga Nordens högsta toppar. Keb, Galdhöpiggen, Glittertind och Halti är avklarade. Nyligen besteg vi Akka - oändligt vackert!

Bilder från våra turer finns här: http://contextphoto.com/sets/nordic-summits/

Kvar på listan är Öræfajökull (2110 m) på Island och Møllehøj (170 m) i Danmark

Da bør dere også vurdere Jan Mayen, med Beerenberg (2210 m). Her er artikkel med turbeskrivelse: http://peakbook.org/no/tour/1230/Beerenberg+første+tur.html
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.