Njoatsosvagge

När man läser om vandrare så kommer NV in i Njoatssosvagge och sedan vidare via Vallevagge till Kvikkjokk, vadar dom flesta vid utloppet av Lulep Njoatsosjavrre. Finns ju ett område mellan Gasska och Lulep (Njoatsosjavrre) men aldrig läst om ngn som gått över till Luleps SV sida. Skulle det kunna vara ett alternativ, eller är dert bättre gå på den NO sidan där stigen går och sedan vada över vid Luleps utlopp?

Jag har Njoatsosvágge på min upplevelselista. Hade tänkt utgå från Kvikkjokk och vada Standárjåhkå samt Máderjåhkå (innan den blir Máderjåhkå). Tror det är riktigt läckert att ha Sähkok till höger om en när man går i Njoatsosvágge. Sedan fortsätta runt och uppåt, så jag har Bálgatjåhkå på min vänstra sida och...

Ja, resten har jag också en plan för...

Åhhh...nu vart det sug i Sarektarmen igen!

Har gått från Kvikkjokk via Vallevagge osv genom Njoatsosvágge två gånger. Vyerna är fantastiska vid fint väder och dramatiska i lagom ”dåligt”.

Båda gångerna har jag, precis som du säger, vadat vid/i närheten av utloppet av Lulep Njoatsosjavrre. Okomplicerat enligt mig förutsatt att vattenståndet är ok och att man har koll.
Har inte gått på ”andra sidan” men mitt intryck från att bara titta från NO sidan är att rasbranterna från Tsahtsa mm. går typ hela vägen ned till sjön och inbjuder inte till någon trevlig vandring bland stenskravlet. När jag passerade genom dalen så hörde jag stenras med jämna mellanrum från den sidan.
”Stigen” som är markerad på kartan finns inte men det är fint att gå och enligt mitt tycke väldigt lättvandrat.
Mvh E

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.