Nishiki Country Sport

hejsan.
Jag går och planerar/funderar på att plocka ihop en cykel. Har hittat en dammig cykel i förrådet, som ser okej ut. (Inte min än så länge..) Den heter Nishiki Country Sport, ser ut att vara byggd som en racer, men har rakt styre. Fäljarna är Marvic, dubbelbottnade, 36 ekrar. ramen är märkt med något i stil med cr-mo nånting, "comangjong-ram".

Någon som vet något om den här cykel? Det jag specifikt funderar på är:
1. Brukar vevhuset vara standardstorlek, så att jag kan byta ut det?
2. Brukar det gå att klämma dit en bakkrans med 9 drev, just nu är det 7?
3. Fram är det två drev, går det att byta ut mot ett med 3 drev?

Någon cykelräv som har lite koll?

Undvik att tipsa mig om att köpa en långfärdscykel för 12000:-, vilket många diskussioner tenderar att sluta med.

// Morgan
[Ändrat av umemorgan 2006-04-27 kl 11:20]
 
umemorgan; sa:
hejsan.
Jag går och planerar/funderar på att plocka ihop en cykel. Har hittat en dammig cykel i förrådet, som ser okej ut. (Inte min än så länge..) Den heter Nishiki Country Sport, ser ut att vara byggd som en racer, men har rakt styre. Fäljarna är Marvic, dubbelbottnade, 36 ekrar. ramen är märkt med något i stil med cr-mo nånting, "comangjong-ram".

Någon som vet något om den här cykel? Det jag specifikt funderar på är:
1. Brukar vevhuset vara standardstorlek, så att jag kan byta ut det?
2. Brukar det gå att klämma dit en bakkrans med 9 drev, just nu är det 7?
3. Fram är det två drev, går det att byta ut mot ett med 3 drev?

Någon cykelräv som har lite koll?

Undvik att tipsa mig om att köpa en långfärdscykel för 12000:-, vilket många diskussioner tenderar att sluta med.

// Morgan
[Ändrat av umemorgan 2006-04-27 kl 11:20]

1 Vevlagret kan säkert bytas liksom förstås resten av vevpartiet.

2 Kanske men det beror på måtten. Kräver sannolikt ny bakväxel ny växelförare nytt bakhjul.

3 Ja du kan behöva ny framväxel + längre vevaxel och säkert ny bakväxel med längre arm för detta.

Vad har du tänkt dig för växelreglage?

Thure
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Delar

Hej Thure.
Jag tänkte något i Shimanoserien, har läst mycket gott om Deore, men även att det kan vara värt pengarna att köpa XT. Hörde nåt om att XT är lättare komponenter, (och kanske inte håller lika länge) vilket inte alls är viktigt för mig.

Har du några konkreta tips? Tanken är att köpa ramen och byta ut delar efterhand, om jag trivs med ramen. Nuvarande växelsystem verkar fungera, men vara en billig variant av Shimano.

Tips på var man kan beställa delar billigt (billigare)

// M
 
Racerkomponenter?

Bra att börja konservativt och inte beställa delar förrän du vet mer om vad du inte trivs med på den här cykeln. Passar inte ramen dig så är det ju kört från början.

Jag har inte sån koll att jag kan ge råd om vad som på mtbsidan är kompatibelt med racerkomponenter.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips