Nishiki Country Sport

hejsan.
Jag går och planerar/funderar på att plocka ihop en cykel. Har hittat en dammig cykel i förrådet, som ser okej ut. (Inte min än så länge..) Den heter Nishiki Country Sport, ser ut att vara byggd som en racer, men har rakt styre. Fäljarna är Marvic, dubbelbottnade, 36 ekrar. ramen är märkt med något i stil med cr-mo nånting, "comangjong-ram".

Någon som vet något om den här cykel? Det jag specifikt funderar på är:
1. Brukar vevhuset vara standardstorlek, så att jag kan byta ut det?
2. Brukar det gå att klämma dit en bakkrans med 9 drev, just nu är det 7?
3. Fram är det två drev, går det att byta ut mot ett med 3 drev?

Någon cykelräv som har lite koll?

Undvik att tipsa mig om att köpa en långfärdscykel för 12000:-, vilket många diskussioner tenderar att sluta med.

// Morgan
[Ändrat av umemorgan 2006-04-27 kl 11:20]
 
umemorgan; sa:
hejsan.
Jag går och planerar/funderar på att plocka ihop en cykel. Har hittat en dammig cykel i förrådet, som ser okej ut. (Inte min än så länge..) Den heter Nishiki Country Sport, ser ut att vara byggd som en racer, men har rakt styre. Fäljarna är Marvic, dubbelbottnade, 36 ekrar. ramen är märkt med något i stil med cr-mo nånting, "comangjong-ram".

Någon som vet något om den här cykel? Det jag specifikt funderar på är:
1. Brukar vevhuset vara standardstorlek, så att jag kan byta ut det?
2. Brukar det gå att klämma dit en bakkrans med 9 drev, just nu är det 7?
3. Fram är det två drev, går det att byta ut mot ett med 3 drev?

Någon cykelräv som har lite koll?

Undvik att tipsa mig om att köpa en långfärdscykel för 12000:-, vilket många diskussioner tenderar att sluta med.

// Morgan
[Ändrat av umemorgan 2006-04-27 kl 11:20]

1 Vevlagret kan säkert bytas liksom förstås resten av vevpartiet.

2 Kanske men det beror på måtten. Kräver sannolikt ny bakväxel ny växelförare nytt bakhjul.

3 Ja du kan behöva ny framväxel + längre vevaxel och säkert ny bakväxel med längre arm för detta.

Vad har du tänkt dig för växelreglage?

Thure
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Delar

Hej Thure.
Jag tänkte något i Shimanoserien, har läst mycket gott om Deore, men även att det kan vara värt pengarna att köpa XT. Hörde nåt om att XT är lättare komponenter, (och kanske inte håller lika länge) vilket inte alls är viktigt för mig.

Har du några konkreta tips? Tanken är att köpa ramen och byta ut delar efterhand, om jag trivs med ramen. Nuvarande växelsystem verkar fungera, men vara en billig variant av Shimano.

Tips på var man kan beställa delar billigt (billigare)

// M
 
Racerkomponenter?

Bra att börja konservativt och inte beställa delar förrän du vet mer om vad du inte trivs med på den här cykeln. Passar inte ramen dig så är det ju kört från början.

Jag har inte sån koll att jag kan ge råd om vad som på mtbsidan är kompatibelt med racerkomponenter.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips