Nilas kam

Skall upp till Sarek i sommar och tänkte vandra upp på Nilas kam. Kommer att gå in via Pastavagge (gammal stavning)var tar man sig lättast över Pastajåkkå?
Ett annat alternativ som jag tänkt är Gavabakte (ny stavning) - lättaste vägen upp?
Någon som har erfarenhet av dessa och vill dela med sig!!
 

Ake.Jagervall@astrazeneca.com (Åke)

Gäst
Utemagasinet !

Hej !


Sitter också och planerar topp turer inför min SarekVandringen i sommar !


Har då haft mycke hjälp av ett äldre numer av utemagasinet där jag tror det är Claes grundsten som beskriver ganska många olika topp turer där ibland vägen upp till kammen !


Har inte den här men tills i morgon kan jag ha kollat upp detaljerna närmare.


Saken va den att man skulle gå upp från väst upp igrytan med glaciären och sen vidare upp på kammen.


Utsikten när man väl var uppe skulle tydligen va något i häst väg !
 

Rickard A

Gäst
Utemagasinet

Hej Åke!


Vilket nummer av utemagasinet är det du refererar till? Kan du kolla? Det är alltid kul att läsa och få ideér om olika (topp)turer.


MVH Rickard A
 
Var uppe på nilas kam förra hösten, lättast att vada pastajåkka är så högt upp mot vattendelaren som möjligt vi hade inte några problem att vada däremot försökte vi skråa för att vinna höjd vilket resulterade i att vi hamnade för högt upp i grytan under pierekpakte och var tvungna att klättra ner ca 150 höjdmeter pga dimma och låga moln.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.