Nikkaluokta-Kiruna

Ska gå från Katterat till Keb och upp på toppen, har bara 5 hela dagar på mig dessvärre. På den tiden bör jag även hinna till närmaste tågförbindelse. Så jag undrar om någon känner till följande:
Går det bussar från någon närmare ställe än från Nikkaluokta?
Hur ofta går dem?
Hur lång tid tar resan?
Vad kostar det?

Tack på förhand / Willes

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag antar att du menar det Katterat som ligger ung. vid Riksgränsen?

Katterat-Nikka via Keb måste ju vara runt 10, 12 mil. Det blir svårt att hinna på bara fem dagar. Om du/ni sen skall till tåget också och samtidigt hinna gå upp på Keb får du/ni allt sätta långa benet före om ni skall hinna.

Jag vill inte låta som en pessimist/glädjedödare, men det förefaller troligt att tidsplanen behöver en revidering.

Jag utgick från Katterat för två år sedan med en tanke att gå över trepassleden till Nikkaluokta. Men det var ganska trögvandrat att gå på den norska sidan (inte upptrampat, inga spänger och dåligt rösat). Iofs hade det regnat extremt just innan (nån som minns när vägen rasade?) och det försvårade givetvis). Vi hade sju dagar på oss, men mygg, väder och lite småskador gjorde att det blev för tufft, så vi la om rutten och slutade istället i Abisko.

Jag tror att fem dagar blir för tight, men det finns givetvis de som genomfört bra mycket tuffare vandringar än så på mindre tid.

Om du ändå utgår från Katterat kan jag rekommendera att ni genomför vadet och tar er upp till passet där den lilla stugan och sjön ligger ubder första dagen. Det är en väldigt vacker plats. Jag har tyvärr inte namnet i huvudet och kartan är på annan ort men du ser säkert vad jag menar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips