Nikkaluokta-Kiruna

Ska gå från Katterat till Keb och upp på toppen, har bara 5 hela dagar på mig dessvärre. På den tiden bör jag även hinna till närmaste tågförbindelse. Så jag undrar om någon känner till följande:
Går det bussar från någon närmare ställe än från Nikkaluokta?
Hur ofta går dem?
Hur lång tid tar resan?
Vad kostar det?

Tack på förhand / Willes

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag antar att du menar det Katterat som ligger ung. vid Riksgränsen?

Katterat-Nikka via Keb måste ju vara runt 10, 12 mil. Det blir svårt att hinna på bara fem dagar. Om du/ni sen skall till tåget också och samtidigt hinna gå upp på Keb får du/ni allt sätta långa benet före om ni skall hinna.

Jag vill inte låta som en pessimist/glädjedödare, men det förefaller troligt att tidsplanen behöver en revidering.

Jag utgick från Katterat för två år sedan med en tanke att gå över trepassleden till Nikkaluokta. Men det var ganska trögvandrat att gå på den norska sidan (inte upptrampat, inga spänger och dåligt rösat). Iofs hade det regnat extremt just innan (nån som minns när vägen rasade?) och det försvårade givetvis). Vi hade sju dagar på oss, men mygg, väder och lite småskador gjorde att det blev för tufft, så vi la om rutten och slutade istället i Abisko.

Jag tror att fem dagar blir för tight, men det finns givetvis de som genomfört bra mycket tuffare vandringar än så på mindre tid.

Om du ändå utgår från Katterat kan jag rekommendera att ni genomför vadet och tar er upp till passet där den lilla stugan och sjön ligger ubder första dagen. Det är en väldigt vacker plats. Jag har tyvärr inte namnet i huvudet och kartan är på annan ort men du ser säkert vad jag menar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips