Nikkaluokta - Abisko, antingen över Mårma eller norra Vistas

Jag och min son gick "keb runt" förra året, medsols. Detta år vill vi gå upp i Vistas med en avstickare över Unna Räitastugan. Men sen vill vi olika saker, jag vill se norra Vistas och han vill gå över Mårma. Det enda som är spikat är max 7 övernattningar samt start i Nikkaluokta och slut i Abisko så vi tar gärna tips på rutten, även på sista delen närmast Abisko för där har vi aldrig varit.

Bilagor

• Image 2025-07-03 at 10.18.jpeg
    Image 2025-07-03 at 10.18.jpeg
    206.7 KB · Visningar: 46
Trevlig tur med många lockande alternativ. Allt jag ser på din karta är lockande, utom första delen i nedre Vistasdalen. Har ni tänkt er att starta med båtskjuts är det förstås snabbaste vägen in i Unna Reiddavaggi, annars är det roligare att gå över Cievrralahku. Valet mellan Mårma och svängen runt övre Vistasdalen bör avgöras av vädret - med ett par fina dagar är det synd att inte ta tillfället att se Mårma. Tidsmässigt går det nästan på ett ut, den kortaste vägen är betydligt tyngre.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Kan annars rekommendera en mellanväg om vädret tillåter och ni har tiden och orken på er sida.

Nedan är tracking när vi gick från Mårmastugan till en platå precis ovanför Vistasdalen (fantastisk tältplats). Skulle föreslå att gå upp på Bogicohkka än vårt något obehagliga val längre in i dalen (tiden blev knapp därav hoppade vi att gå över Bogicohkka). 1944 toppen är väldigt fin och det mesta är lättgånget förutom några partier av nordvästsidan av topp 1706.

Som Bertil säger skulle jag också ta vägen över Cievrralahku än södra Vistas som mest bjuder på ganska trist björkskog samt kanske gå hela sträckan från nord till syd om man passerar norra Vistas i alla fall.

Senast ändrad:
Tack för svar, ska kika på förslagen när jag har karta men smart att hålla öppet för vägval beroende på väder! Södra Vistas är (tyvärr) ett måste för just båtturen och promenaden fram till stugorna är ett starkt önskemål från sonen, vi gjorde den delen förra året fast åt andra hållet. Norra Vistas var min önskan men vi går UL i år så det är kanske läge att utmana höjdmetrarna kring Mårma.

Mårma är en favorit i Abisko. Hoppas ni får vädret med er och kan ta vägen genom det. Finns mycket att uppleva och inte särskilt mycket folk jämfört med övriga stråken.

Bilagor

• IMG-20240901-WA0001.jpeg
    IMG-20240901-WA0001.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 23
  • PXL_20240901_121808740.jpg
    PXL_20240901_121808740.jpg
    1.7 MB · Visningar: 19
  • PXL_20240901_130743413.jpg
    PXL_20240901_130743413.jpg
    2 MB · Visningar: 24
  • PXL_20240901_160716156.jpg
    PXL_20240901_160716156.jpg