Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips!

Efter ett par spexiga Sarekvandringar med björnmöten och storm planerar jag nu en -förhoppningsvis-stillsammare solovandring i början av augusti. Min idé är att gå från Nikka via Kebne-Singi-Hukejaure-Sitasjaure så slutligen finladestinationen Ritsem. Tidsåtgången beräknar jag till 5 dagar plus 2 extradagar.Samtidigt som jag fördjupar mig i höjdkurvor och andra djupare studier av kartorna, skulle uppskatta litet råd och dåd på nämnda tur. Finns det vad och besvärliga passager? Hur är ledmarkeringarna? Annat att tänka på? Om Hilleberget inte skulle hålla mig torr och sällskapstörsten infinner sig, finns det bemannade STF-stugor att tillgå?//Heléne

Tre leder!

särki; sa:
Efter ett par spexiga Sarekvandringar med björnmöten och storm planerar jag nu en -förhoppningsvis-stillsammare solovandring i början av augusti. Min idé är att gå från Nikka via Kebne-Singi-Hukejaure-Sitasjaure så slutligen finladestinationen Ritsem. Tidsåtgången beräknar jag till 5 dagar plus 2 extradagar.Samtidigt som jag fördjupar mig i höjdkurvor och andra djupare studier av kartorna, skulle uppskatta litet råd och dåd på nämnda tur. Finns det vad och besvärliga passager? Hur är ledmarkeringarna? Annat att tänka på? Om Hilleberget inte skulle hålla mig torr och sällskapstörsten infinner sig, finns det bemannade STF-stugor att tillgå?//Heléne
Din planerade tur omfattar delar från tre "stora" leder. Kungsleden, Nordkalottleden och Padjelantaleden. Det torde garantera att det inte finns några egentliga besvärligheter att möta på din tur. Bemannade stugor finns det också med "jämna" mellanrum om man vill det.
Jag rekommenderar dig att använda sökfunktionen här på forumet alternativt på Google. så kommer du att finna massor av information.
God tur!
Bulingen

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
särki; sa:

Du får en fin tur! En svårighet kommer du att passera. När du har lämnat kungsleden och gått västerut ca 6 km in i dalen Cuchavaggi så kommer du till sjön 889 Gaskamus Cucheajavvri. Där leden går tätt intill sjön passerar du en storblockig terräng där du ibland får använda båda händerna för att ta stöd och klänga runt de stora blocken. I torrt väder inga problem men i blött väder är det bra att ta god tid på sig.

Efter ytterligare ca 1-2 km går leden över vattendragen till andra sidan. Ledmarkeringarna är lite förvirrande där, men över kommer man på fler ställen. Vi gick till slut över ca 1 km väster om den plats som anges på kartan och plockade sedan snabbt upp leden på andra sidan vattendraget.

Efter vadet och några km till så är det ont om tältplatser men sedan dyker det upp fler och fler.

Annars inga problem att nämna. Ganska folktomt och bara stugvärden var hemma i Hukejaure.

Ritsem är ett imponerande projekt och jag antar att man inte skulle ha någon nämnvärd fjällturism utan den goda tillgång till elektricitet (och därmed elektrifierad transport) som dammarna ger. Men det är en klen tröst när man går ner från fjället till det modernare...

Landskapet väster om Kungsleden är väldigt speciellt med små brutna och klippiga konturer mitt i det mäktiga. På sina håll kommer du att gå på vidsträckta fjällhedar och se de stora massiven runt kebnekaise, samtidigt som du kommer att se Sarek och Akka. Najs :).

//J

EDIT: Sitasjaure ska det vara ovan, inte Ritsem. Vi liftade mellan Sitas och Ritsem, så vi slapp grusvägen. Eftersom det finns tfn i Sitas-stugan går det också bra att åka taxi sista biten.

//J
[Ändrat av joru 2007-06-29 kl 09:56]

avslutad210712

Gäst
Den enda besvärlighet jag kan tänka mig är att sträckan Sitajaure-Ritsem är rätt trist eftersom man går på grusväg.

Gaskamus Cucheajavvri

joru, man kan ta en annan väg och slippa stenblocken. Iaf gick jag lite längre söderut för det fanns ett snöfält jag kunde gå på som var jättebekvämt. Men jag kunde se att det nog är lite knöligare när snön är bortsmält.
När man kommer till änden på sjön och har blockbranten framför sig, så kan man kika lite till vänster för att se om man kan ta sig runt via snön. Man går då liksom ovanpå jokkens inlopp i sjön.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips