Neoprenstövlar på fjälltur?

Hej, alla

Jag har en tanke att använda ett par neoprenstövlar på en helgtur på fjället. Jag ska i slutet av augusti till sunmöralperna (utanför Ålesund i Norge). Med tanke på att det finns risk för att det är blöttare än nomalt så tänker jag att det kan vara smart att ha gummistövlar med mig på turen.

Jag har ingen tidigare erferanhet av neopren så nu vill jag veta vad ni tycker om neoprenstövlar generellt och om ni tycker att det verkar vara en bra idé.


/Andreas
 
Hala

De jag har, (Muckboot eller något sådant heter de) är lätta och sköna att ha på sig men de är förfärligt hala. Sulan är inte bra.
 
Jag har själv ingen erfarenhet av neoprenstövlar (mer än till dykning) ;).
Men i Nordkalotten 365 så använder Lars Monsen neoprenstövlar (första avsnittet tror jag). Han tog med dem med tanke på att han skulle spendera en hel del tid i kanot.

Han sågade dem vill jag minnas särskilt som han bar ganska tungt. Tyckte inte att de gav tillräckligt stöd och efterson de höll kvar all väta tog fötterna en del stryk. Minns ett inslag med en leatherman och en lilltånagel... ;)
 
hejsan
stövlar funkar för vissa men inte andra - inte för mej.
dels brukar inte stöveln vara nåt vidare bra ergonomiskt utformad dels brukar man bli rejält fuktig inifrån.
dvs
dålig stadga samt att blöta fötter brukar bli trasiga fötter

vänligen nils
 
Jag brukar använda gummistövlar på fjället, tycker personligen de ventilerar bättre än ett par kängor eftersom man inte snör åt skaften. "Stabiliteten" från kängorna brukar inte heller ge mig nåt, jag lastar inte tyngre än att mina fotleder kan hålla emot, och vad gäller fötterna handlar det mest om passform.

Med detta sagt vet jag dock inte om jag skulle använda neoprenstövlar på sommaren. Då ska sägas att de jag har är ett par muckboots (tay sport?) och de funkar alldeles utmärkt på skotern när det är 30 grader kallt... På sommaren skulle mina fötter smälta bort misstänker jag... Men du kanske har nån tunnare modell?
 
Stövlar av lämplig kvalité (dvs vandringsito från föreslagsvis Tretorn) är en stor fördel när man rör sig i svenska fjällen som ju brukar vara blötare än de norska och dylikt. Som nämnt är de kanske inte ideala om man bär riktigt tungt eller i mycket bergig terräng och en del kondens i stövlarna kan man räkna med. Men de är förhållandevis billiga jämfört med kängor trots toppkvalité, de skyddar mot ALLT så du kan röra dig exakt var du vill och de är enkla att ta på och av. Det sistnämnda ska inte underskattas, det manar en till att regelbundet låta stövlarna ventilera samt att man byter strumpor om man tycker det kan behövas.
 
Håller helt med GustavF, just det faktum att ett par stövlar är så lätta att ta av är en otippat stor fördel :). Gör det värt att vädra tårna på en kort fikapaus, vilket jag sällan idts då jag vandrat i kängor.
 
Ajajaj: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/198093/

Jag slutade med stövlar itill fjälls 1999 och kommer inte att gå tillbaka oavsett hur blött det är. Jag brukar lufta fötterna ett par gånger om dan men får inte så mycket "tåbira" i mina Lundhags trots tunn plus mellantjock ullsocka även sommartid. I stövlar blir jag väldigt fotsvettig ganska omgående pga att de är alldeles för täta för mig. Sen tycker jag inte att ett par stövlar sitter i närheten lika bra som ett par kängor. Där kan man ju dra åt eller släppa på snörningen beroende på hur svullna fötterna blir. Har såklart inte provat alla stövlar som finns att tillgå dock :)
 
Diskussion om stövlar urartar som vanligt pga att man inte förstår att stövlar precis som kängor kan vara ganska olika utformade.

Att gå två dagar i ett par Neoprenstövlar kan ju rimligen inte vara något problem, om man bara i förväg vet att stövlarna passar.
 
Frågan var ju även vad man tycker om särskilt neoprenstövlar generellt så helt urspårat är det ju inte. Det funkar säkert men blir förmodligen väldigt mycket fuktigare innifrån än att gå i kängor. Vadarbyxor i neopren blir ju olidligt varma i varmt väder.
 
Tror nog att neoprenstövlar är rejält mycket varmare än vanliga gummistövlar också... Iaf mina :).
 
Diskussion om stövlar urartar som vanligt pga att man inte förstår att stövlar precis som kängor kan vara ganska olika utformade.

Att gå två dagar i ett par Neoprenstövlar kan ju rimligen inte vara något problem, om man bara i förväg vet att stövlarna passar.

Det är just det jag ska göra, alltså gå från fredag eftermiddag till söndag morgon. Jag kan ju alltid ta med mig mina "vanliga" gummistövlar, men jag skulle verkligen vilja prova att använda neoprenstövlar då de väger mindre.

Sen att Lars Monsen sågar ett par neoprenstövlar är ju obetydligt för han skulle ju ha blivit lika blöt i ett par vanliga gummistövlar...

Jag använder minst två par ullstrumpor när jag har vinterkängor eller mina gummistövlar på mig. Så jag tänker att det gör jag även om jag provar ett par neoprenstövlar. Flerlagerprincipen hjälper till att hålla fötterna torra (så länge det inte kommer in vatten ovanifrån).


/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tovetjarn Läckande neoprenstövlar? Kläder 10
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.