Navväxlad cykel utan fotbroms?

Hej,
Jag har tittat runt ganska mkt på vanliga klassiska herrcyklar, typ Crescent Castor/Tarafek(?) Alltså upprätt sittställning, lagom skön sadel, lampor o skärmar. Är inte ute efter sportcykel utan en turcykel UTAN fotbroms!

Har först i helgen sett 1:a cykeln med navväxlar o avsaknad av fotbroms! Ett svenskt nytt snobbmärke som gör snygga cyklar, men 13 papp är mer en dubbelt så dyrt än vad jag har lust o betala. Jag skulle dock inte grina om jag hade en 24vlx cykel, så länge det sitter på en "gubbcykel"

Tips?
 
Det tillverkas och säljs

växelnav utan fotbroms t ex Shimano Nexus 7 och 8 växlar och Rohloff 14-växlade.

Jag har eller har haft alla dessa nav på mina vintercyklar och de bägge Nexusnaven är inte speciellt dyra.

Däremot har jag ingen koll på vilka cykelmodeller på svenska marknaden som är utrustade med de här naven. Alfine finns också.

Thure
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
På de flesta hybrider kan man ju med ett snabbgrep justera höjden på styret, så att man får en mera upprätt sittställning om man t ex cyklar i trafik
 
växelnav utan fotbroms t ex Shimano Nexus 7 och 8 växlar och Rohloff 14-växlade.

Jag har eller har haft alla dessa nav på mina vintercyklar och de bägge Nexusnaven är inte speciellt dyra.

Däremot har jag ingen koll på vilka cykelmodeller på svenska marknaden som är utrustade med de här naven. Alfine finns också.

Thure

Hmmm, vad jag vet så är det nästan uteslutet att de cyklar jag tittat på har Shimano Nexus 7 -med fotbroms. Kanske finns cyklar med Shimano Nexus 7, 8, som inte har fotbroms, skulle gärna vilja veta vilka modeller det är isåfall.
 
På de flesta hybrider kan man ju med ett snabbgrep justera höjden på styret, så att man får en mera upprätt sittställning om man t ex cyklar i trafik

Nja, jo man kan höja styret på en hybrid, men det är såpass lite i förhållande till den höjd som är standard på gubbcyklar :) ..jag har redan kollat det alternativet :) Jag är lång, behöver en ganska hög ram/sadelhöjd, gäller att styret hänger med och skall sitta en bra bit över sadels höjd.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

tack! ser ut o va nått för mig vad gäller typ av cykel, sen det tekniska i specen säger mig inte så mkt. Någon som känner till märket som sådant?

Hittade ett test på tysk sajt, där merparten var dyrare cyklar o mer av trängmodeller. Jag kan inte tyska men kan utläsa att den för plus för priset, bra komponenter, balanserad sportig geometri samt bekväm. Minus för det breda styret på 700mm som gör det svårt vid smala partier av träng - dock tycker jag det låter utmärkt så storrumpade tjejer kan få sjuss ;)

http://www.trekkingbike.com/tbo/tre...id=1275&nodeid=109&subnav=&PHPSESSID=fhjlebzn
 
Senast ändrad:
nishiki

Jag har en Nishiki 608 från 2007 med Nexus8 och rullbromsar. Kolla alltså med Nishiki om de har kvar den modellen.
 
Nishiki Intro 7 (har en själv)
Trek Zektor One

Skärmlösa hybrider med 7 växlade nexus nav utan fotbroms. Kostar väl runt 5-6000. Tror jag gav 3000 för min Intro 7 då det var en fjolårsmodell. (2011 köpt 2012)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.