Pengar en faktor
Vad gäller träningsfilosofi för nybörjare så ska en ökning av träningen alltid inledas med ett ökat antal repitioner istället för ökad vikt då muskeltillväxten är betydligt snabbare än styrketillväxten i skelett och senor.
Vad gäller etik och pengar på gym så har jag fått en märklig upplevelse på fysio center i jorbro Haninge.
Jag går där pga korsbandoperation, och tränade inledningsvis i flera timmar åt ggr. Då givetvis inte opererade delen eftersom det skulle bli överbelastat snabbt. Varpå min sjukgymnast sa att jag absolut inte kunde hålla på och träna så länge. jag försökte få en förklaring, men fick istället en mängd olika bortförklaringar. Det märkliga var att han tyckte det var helt okej att jag tränade långa pass hema men inte där. Han var också mycket tydlig med att en del moment kunde jag ju träna hemma lika gärna som där, eller som han sa "Gör det hemma istället". Jag frågade då om det var en kostnadsfråga. Absolut inte sa han, när jag skulle gå så var det de vanliga artighetsfraserna plus en tydlig upprepning om att det ABSOLUT INTE VAR EN KOSTNADSFRÅGA.
Max 1,5 timme har han satt som limit, det sjuka är att hans kollegor som är i träningssalen med jämna mellanrum verkar hålla honom extremt väl underrättad.
Mikael