Nansen eller trident?

jag ska köpa en skaljacka från haglöfs och jag har kollat på två jackor:nansen fjell jacket,trident jacket. det är bara ett problem jag kan inte bestämma mig för vilken jacka jag ska välja!(skiljer 50spänn imellan jackorna) jag undrar om nån har någon av dessa jackor som kan bäretta om hur dom beter sig utomhus med slitstyrka osv.

Användningsområde ? (nähä.. :)

Jag har en Trident.

Den tycker jag är bra,

+ torkar fort
+ lätt och smidig
+ Bra huva

Den passar bra till vardagsbruk och aktiviteter som inte är så väldigt "offroad". Dvs den funkar på fjället om man är försiktig. För nackdelen med den är att den inte tål "ålning medelst hasning" genom bushen, bära okvistad ved i armarna, rota i eldstaden etc. Är man en svær skogsmulle med preferens för trädklättring o liknande är kanske Nansen ett bättre alternativ.

Annars tycker jag kanske Windstoppern inte riktigt når ända fram ur andningssynpunkt. Kanske ett microfiberplagg från Norrøna kan vara ett hållbart, snabbtorkande och andandes alternativ ?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
nansen vs. trident

Hej! Som jag ser det är det två helt olika jackor, där Trident är en jacka för högpulsaktiviterer med låg slitfaktor. Nansen-jackan är väl att betrakta som ett traditionellt frilufts- och fjällplagg som har hög riv- och slittålighet. Så frågan är väl vad du helst pysslar med...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips